torsdag 24 september 2009

Sheriff, Daim och Fol

Tyvarr var ju inte dagen riktigt slut nar jag skrev i bloggen i sondags... senare pa kvallen dok plotsligt hundens agares man upp. Han forsokte kora igenom var grind sa mamma oppnade, vilket skulle visa sig vara dumt... sedan ratade han ut diverse hot om stamning och att JAG SKULLE HAMTAT HUNDEN!!! Jo men vad vill jag med en okastrerad unghund, blandras med hur mycket infektion och skit som helst???? Flera olika hot kom sa det var bara att ringa ut sheriffen en gang till... Jag fick flyttat mina hastar sa dom inte gick i hagen dar man ser dom fran vagen pa andra sidan och Sheriffen akte och pratade med honom. Sedan har det som tur varit lugnt. Nar han har kort forbi har har han kort valdigt lugnt och lite hotfullt men har inte gjort nagot...

Daim blev ju biten av Oliver i fredags. Tre sma bitsar over skuldran. Det har jag rengjort hela helgen men det rackte inte. I sondags kvall sag han ut som Quasimodo sa mandagen inleddes med att aka med honom till doktorn. Han blev sovd och fick dran och antibiotika sa klart. Men han fick stanna pa sjukhuset eftersom vi hade sa full rulle tisdag och onsdag och han skulle ha krage och omvardnad var fjarde timme ungefar. Sa det var lite ledsamt men battre for Daim att vara pa sjukhuset! Det ar sa tomt utan hoom men i eftermiddag ska jag hamta honom :D

I tisdags var det dags for att resa ivag med hastarna till folmonstringen. Och aldrig har jag val varit sa daligt forberedd som i ar. Tva av folen hade aldrig gatt i grimskaft. Kay skulle ju hjalpa mig men det var ju ingen ide eftersom hon visade sig vara livradd for dom. Jag ville inte utsatta mamma heller for att leda stona eftersom jag vet att hon tycker det ar obehagligt. Meningen var att transporten skulle komma vid halv elva men pga nagon dom skulle hamta upp innan som inte hade papprena i ordning sa kom dom inte hit forran vid halv tre... Forst lastade vi Nelly och Dottie. Dottie hade inte gatt i grimskaft, hon stallde sig pa bakbenen och harjade ett par ganger men sedan var det inte mer med det. Det var en smidig lastning. Sedan kom problemen... Bumlan och Smiley... Smiley hade inte heller gatt i grimskaft och det marktes att hon nu ar 6 manader. Jisses. Hon var over allt och ingenstans pa en och samma gang!!!!! Chaufforen som korde var en av de basta chaufforer jag varit med om. Han hade sa bra hand om hastarna. Lugn, metodisk. Tur var ocksa att Bumlan inte stressade upp sig. Tvart om, hon fattade att vi skulle ut och aka och nastan sprang pa transporten! Efter mycket talamod och ca 45 minuter sa kom Smiley pa transporten. Det den chaufforen gjorde for mig kommer vara totalt avgorande for Smileys framtid, det kan jag saga... jag ar skyldig honom ett stort tack. Aisha och Acriz var klart lattast men sa har ju Acriz ocksa gatt i grimskaft forut. Resan upp pa 2,5 timme gick prima och avlastningen gick ocksa bra. Jag hade lyxen och fick sta i boxar som fanns i arenan vi skulle vara sa jag hade det kanon! Hastarna hade fatt massa ho och njot av att det hande nagot. Eftersom jag inte hade nagon som kunde hjalpa mig sa fick det bara bli Dardanella som blev knoppad. Hon skulle ju bedomas for stamboken... Aisha blev bedomd forra aret och Bumlan ar lite for ung tycker jag... Vid kvart over sju akte jag ifran farmen, 2,5 timme hem. Stortade i sangen for igar skulle jag upp kvart i fem *gaaaasp*.

Mamma, Kay och jag akte hemifran klockan sex. Halv nio var vi uppe pa Tailwinds Farm. Hastarna var smutsiga men det gick faktiskt bra att Kay holl folen och jag borstade, trots att hon ar livradd for dom. Bedomningen ar som i Sverige, det var mer startordningen som var lite hej och ha med men jag brydde mig inte eftersom jag hade mina hastar i ridhuset... Asa kom och joinade oss och tog lite bilder:



Mamma filmade men vad jag inte tankte pa var ljuset sa filmerna som sa vart det inge fel pa men man ser inget for det var jattemorkt!
Forst in var varjefall Dardanella och Dot Com DW. Dardanella skulle ju som sagt stambokforas. Hon fick AB!!!! Gud sa glad jag vart! Jag hade varit supernojd med B och sa far hon AB!!! Dottie fick 46 poang (888787) och blev klass 1. Sedan var jag sa glad sa det gick inte att beskriva. Battre oppning kunde jag inte fa. Mina forvantningar var ganska laga och det hade dom inte behovt att vara. Sedan var det Aisha och Acriz tur. Acriz visade en trav som var helt suveran... Domaren Jan-Ove Olsson kallade den for "mycket intressant" och gav en 9:a! Totalt fick hon 48 poang (88798) och klass 1 igen. Om inte jag ar helt ute och cyklar nu sa har Aishas alla fyra fol som visats fatt 48 poang. Amber visades ju aldrig eftersom det var en olycka med ett annat fol det aret...
Sist ut var Smiley... jag trodde att det har skulle bli den mest pinsamma historien i mitt liv! Hon har ju knappt gatt att fanga i boxen, hur skulle detta sluta??? KANON... Det var inga problem over huvud taget! Och vad som forvanade mig mest var poangen. Hon fick en 9:a pa typen!!! Det vart jag riktigt overraskad over men otroligt glad. Totalt 47 poang (987788). Efterat stod alla och snackade och kom fram till att nog alla hade fatt 7 pa skritten...
Det var en otroligt harlig och trevlig stamning och jag hade verkligen skitskoj!!! Jag var sa glad nar jag kom hem. 3 klass 1 fol och Nelly fick AB! Battre utdelning kunde jag inte fa! Tack till Asa for bilder och filmer. Hon filmade sma snuttar sa om ni gar in pa http://www.youtube.com/watch?v=uZxBILMe0lo sa kan ni se sju sma snuttfilmer fran monstringen!
Strax innan tre kom transporten och hamtade mig och hastarna. Nu var det inget storre problem att lasta nagon av folen. Smiley hade lite asikter men det tog val 10 minuter och inget storre brak sa var det klart. Nar jag kom hem var jag trott, stolt, glad. Jag hade fatt sa mycket bra ord fran domarna efter bedomningen sa jag var helt trott. Det var praktiskt taget bara att storta i sangen som gallde! Nu ska jag uppdatera hemsidan och da kommer jag lagga upp hela dokumenten med bedomningen av folen och Nelly sa ni kan lasa hela bedomningen!
Sedan ar det som sagt bara att hamta Daim och brodera som galler!



2 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

grattis till den fina poängen :) superbra jobbat vännen !!

Elin sa...

Vad obehagligt med grannen men hoppas att det löst sig nu.
Grattis till toppenresultaten på premieringen! Var domaren svensk eller (namnet lät svenskt)?