torsdag 2 april 2009

Stormigt värre

Torsdag... halv sex vaknade Dumle... Den lilla grisen väcker hela familjen med sitt ylandes. Klockan sex fick dom frukost och han var tyst i ytterligare en timme. Jag låg dock och lyssnade på det jag inte ville höra... regn, åska och dunder. Egentligen tycker jag att vi behöver regnet för gräset skull men det kunde väl vänta bara en vecka med att komma så jag kunde få komma in i mitt hus? Vädergudarna är inte riktigt på samma nivå som mig om man så säger. Dagens regn gjorde ju att man absolut inte kommer åt huset på det sättet som dom plötsligt kräver... Det lär nog bli försenat minst en eller två veckor om man ser på väderrapporterna nu. Det känns jävligt surt! Nåväl, inget jag kan tjura över nu... Ni får istället se hur det blev när huset fick en kjol på sig... det heter så... det vita undertill är en kjol...

Så... så enkelt är det, ingen flytt på ett tag tyvärr... däremot har vi fått lov att börja ta ner gardinerna för att byta ut dom. Allt för att få det till att se ut som ett hem... mamma har varit så underbar och hjälpt mig sy köksgardinerna först :)

Det gjorde jättestor skillnad faktiskt. Eftersom alla gardiner i huset är gröna så bara det att en blev utbytt gjorde mycket faktiskt. Mamma har även sytt till matsalen men kappan är inte riktigt färdig där. Så när det är klart kommer bild på det också :)

I morse när jag hade dallisarna ute så såg jag att en av valparna försökte kissa men det såg lite udda ut. Jag hade saker i händerna som jag fick ställa ifrån mig och när jag kom tillbaka dit hon satt så var det en blodfläck där!!! Jag tog in valparna och började undersöka en och en vad det var. Medans jag hämtade papper och lite annat smått och gott sprang dom lösa i rummet. När jag kom tillbaka var det en del mer blod på golvet men jag var inte säker på vem det var. Mamma och jag tog valp för valp och gick noga igenom dom och insåg att det kom från Bountys vagina. Satte henne i en egen bur och ringde veterinären. Fick en tid klockan tio. Bounty själv verkade pigg och glad så det var ingen större panik egentligen. Paniken fanns mest hos mig som så klart började fantisera om både det ena och det andra.... Hos veterinären tog vi MASSA prover. Urinprover, blodprover, ultraljud och så vidare. Dom enda två anledningar till detta vi kan hitta är antingen har hon en svag urinvägsinfektion eller så har hon på något sätt fått i sig råttgift eller någon annan form av gift. Men förgiftning verkar ganska osannolikt och vi hittade lite skit i urinen men ändå inte tillräckligt för en hel blödning... däremot får hon nu behandling mot båda delarna bara för att inte hoppa över något. Dom ville inte lägga in henne just för att hon var så pigg och glad men hon ska vara för sig själv och ta det lugnt...

Jappman kommer troligen hem från sjukhuset i morgon. Han har fått stanna där av både smidighets och ekonomiska skäl. Dels så är ju herrn så glad här hemma att han är lite stor när han har den här förbaskade kragen på sig. I och med såret måste han hållas isolerad och han lärde sig ju att plocka av bandage och annat. Då var det lättare att han fick ligga inne där han tog det lugnt och skönt och "bara" kostade $20 per dag istället för $80 nästan varje dag för bandageomläggning som han petar av sig när han är hemma. Men det att vi har haft honom där han har kunnat ta det lugnt och vilat har även gjort att det har läkt mycket fortare och bättre än förväntat. Vi trodde att vi inte skulle kunna plocka stygnen förräns i början på nästa vecka men det verkar som om dom kan få åka av imorgon :) Varjefall något positivt!

Här i eftermiddag ska jag tillbaka till sjukhuset fast nu med Geisha och Crispy. Öronvovvarna igen... Den tiden var inplanerad sedan förra veckan så det är bara ett rutin återbesök... det stormar verkligen här idag så man måste verkligen hålla i ratten när man kör!

Ha det gott

Kram

5 kommentarer:

jenny & lego sa...

hoppas alla hundar blir friska snart!

Ann-Sofie sa...

nämen lilla dumlisen !! halv sex ! han tar tydligen på sig uppgiften som eran personliga väckarklocka ;)
så otäckt med bountys blödning..men skönt hon är pigg o har en matte som fixar hjälp superfort !
Huset ser såå fint ut !

Marlen sa...

Hei Cilla.
Her har vi endelig fått våren og nydelig vär. Var 13 grader og solskinn ídag. Herlig å väre ute, gå tur med "småjentene" å holde på i trädgården. Håper Bounty ikke har noe alvorlig, at det "fikser" seg snart. Synd det tar så lang tid å få komme seg inn i huset, ikke göy!! håper sola skinner hos deg også imorgen. Klem fra Marlen og Prikkene

Strega sa...

Mystiskt med Bounty - hoppas att det inte är något allvarligt!

Gillar ditt (trä?, plåt?) hus även om du inte kan bo i det just nu...

Anette o Nilla sa...

Vad snyggt det blev med kjol på huset - och fina gardiner. Ska bli jättekul att se sen när du fått installera dig.
Stackars Bounty, hoppas att det "bara" är urinvägsinfektion, även om det kan vara väldigt besvärligt också. Wira hade 4 återkommande under första sommaren, 4 penicillinkurer innan dom skrev ut förebyggande åt henne. Det funkade jättebra, och hon behövde bara äta dom tills hon löpte första gången, sen ställde bakterifloran om sig eller nåt sånt, så nu behöver hon inte äta dom superäckliga (hon tyckte verkligen att dom var äckliga) tabletterna längre.