lördag 18 oktober 2008

Kivik och Choklad

Dagen är inte slut men den har varit bra så här långt... än är den inte färdig men jag har en stund över och då tänkte jag att jag kunde delge vad vi gjort här på dagen.


Först var det så klart stallet... ja igår överöste jag beröm över Hanniball, kanske lite för mycket för idag gjorde han mig väldigt besviken... Först slet han sig när han skulle gå in i hagen. I rask trav travade han bort på vägen. Jag hörde hur det kom en bil bakom oss. Hanniball vek av till vänster net på Scoutgården och jag sprang efter. Precis när bilen kom dök Hanniball upp på vägen igen. Bilen han bromsa *puh* men Hanniball hade inte en tanke på att komma. Ordet förbannad - det var bara förnamnet. Efter ytterligare en bra travpromenad på vägen fick jag äntligen tag på honom. Jag vet ju hur han är när han har börjat så här, det är omöjligt att släppa honom i hagen. Gjorde ändå ett försök men han försökte bara slita sig igen så till slut fick jag ge upp och efter lite om och men stod Hanniball åter i sin box. Där har han fått vara idag. Konstigt hur han igår uppförde sig som en ängel och idag var djävulen själv...


Nåväl, stallet klart och jag och mamma åkte till Bengts foder för att köpa det sista fodret som vi behövde inför flytten. Och där möttes jag av något som ändå förvånade mig eftersom jag själv har haft foderbutik. Sicken oreda bland fodret. På tre olika ställen hittade jag märket jag sökte (Eggersmann) men inte på något ställe det jag sökte. Till slut hittade jag två säckar av Mash, en av sorterna jag sökte men en sådan basal sak som Avelsmüsli det hade dom inte. Och mitt i allt hästfodret fanns det fågelmat, toapapper och kattmat. Det var så fint och hade varit så enkelt att göra ett bra organiserat lager men det där var skrämmande... jag kommer inte köpa mer foder där innan jag åker varjefall... så hästarna får klara sig utan avelsmüsli tills vi åker tyvärr...


Vid lunch åkte jag och mamma till Kivik. Vi fick i flyttpresent ett presentkort på chokladfabriken där... Tänk er att få gå i en chokladaffär och frossa och det är betalt! 500 spänn att lägga bara på god äkta choklad! Det var ju rena paradiset. Ganska häftigt att en chokladaffär kan gå i lilla Kivik men det var mycket folk där och ständig ström även nu när turistsäsongen är över och regnet vräkte ner utanför dörren... Jag och mamma fick oss varjefall varsin ordentlig chokladpåse och även chokladdryck som vi ska ta med oss över till USA och sitta där och frossa på... Stort tack till Sophie och Christel med familjer för en underbar present!!!

När vi ändå var i Kivik så åkte vi ju självklart ner till hamnen och tittade på den berömda äppeltavlan. det visade sig att min mamma aldrig hade hört talas om den. Jag har hört om den men aldrig sett den i verkligheten så det var väldigt roligt att få visa mamma den också. Trots det åt vi inte ett enda äpple...När vi kom hem började vädret att förändras till skitväder... det började blåsa och regna. Hundarna hade suttit inne en hel del så jag tog in hästarna och släppte ut hundarna. Skönt för dom att få vara ute och leka en bra stund. Ikväll ska jag nämligen bjuda min mamma på middag. Ja jag tänker inte laga middag men vi ska åka till en restaurang som heter Table & Cher och äta amerikansk steak. Sophie jobbar där och vi har länge lovat att vi ska försöka hinna åka och äta där innan vi åker och eftersom det är sista lördagen innan jag och mamma inte ses på väldigt länge så tyckte jag att det passade att jag för en gångs skull bjöd mamma på restaurang...


Jag har haft en idé i min lilla skalle ett tag som jag inte gjort något av men i förrgår fick jag ändan ur vagnen och instiftade ett eget Blogaward. Tanken är att man ska skicka det vidare till tre bloggar som på något sätt har gjort intryck på en, man kanske läser den, det blir ett beroende att gå in på den bloggen, ja eller något annat som gör att just den bloggen behöver en tanke eller en liten uppmuntran. Självklart skall den bifogas med en motivering som gärna får skrivas med på ens egen blogg - en skrytmotivering kanske?

Det blir lite mycket med två "priser" på en dag, men så kan det bli ibland.. Det skulle vara roligt att se hur det går, hur det sprider sig om folk uppskattar en sådan här eller bara tycker att den är jobbig?

Mina tre awards går till:
  • Prickiga Pojkar... En blogg med vackra bilder och skön harmoni som alltid gör mig glad när jag besöker bloggen!

  • Kennel Bazius... En blogg med underbar humor och distans till livet. Ämnen mellan himmel och jord får sig en annorlunda vinkling.

  • Acke & Wilma... En härlig blogg med vardagliga bilder. Roligt att kunna följa två skåneprickars varddag

Jag skulle kunna ge den till alla jag känner som skriver blogg så känner ni att ni vill föra den vidare så känn er väl värda av detta award, kanske bara för att ni orkar läsa min blogg!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tackar o bugar :) blir jättestolta att få priset!!Ska såklart föra det vidare också :)
Din häst..ja han kanske bara ville testa nya skorna hihi..nä skämt å sido jag förstår hur förbaskad o orolig man blir när en häst smiter !
Ha en jättetrevlig kväll med din mamma !
kram !!

Anonym sa...

Tänk att få gå och frossa i en chokladfabrik och bara plocka det man vill ha, snacka om paradis!!!

Anonym sa...

Nämen TACK Vad Glada vi blir Härligt att bli uppskattad :D Choklad affär i Kivik Hmmm Det är ju inte sååå himla långt dit Måste bli en tur dit fast jag inte har presentkort KRAM