tisdag 21 oktober 2008

Ändrade Planer

Ja, i mitt liv är det bara att hänga med i svängarna. Igår uppkom det att mamma troligen inte kan få elen inkopplad på gården när hon kommer över för hon har inget social security number. Men det har jag. Hela förmiddagen har gått till att arrangera och administrera så jag kan åka över till Terrell några dagar i nästa vecka. Det är väl en sak om man bara hade en hund men nu har jag 14 hundar och 6 hästar hemma nästa vecka och det är inte bara "att åka"... Det tog några timmar men nu är allt organiserat. På söndag kommer Gunilla ner från Vetlanda för att ta hand om hästarna medans jag är borta. Tur att man vet att dom är snälla. På måndag lunch-tid ska hundarna till Marita på pensionatet. Alla utom Molly, Texas, Daim och Crispy ska iväg. På måndag kväll ska vi sedan upp till Helsingborgs Djursjukhus där Daim och Crispy ska få bo. Det låter helt patetiskt och idiotiskt ellerhur? Men det finns en liten anledning. Meningen var ju att Crispy skulle insemineras med Daim i nästa vecka så min lilla akuta trip krockar allt ihop. Men underbara snälla Karin ser till att Daim och Crispy får bo i Helsingborg medans jag är borta. På så sätt håller dom stenkoll på Crispys löp och kan inserminera exakt rätt. Men då krävs det ju också att Daim är där... problemet är att Gunilla inte har körkort och då finns det inte någon som kunde köra dom upp till Helsingborg som en skottspole så då har det fått bli en liten nödlösning. Stort tack till Helsingborg och Karin som ställer upp!

På tisdag morgon går planet via Frankfurt till Dallas. Sedan kommer jag tillbaka på lördag. Och för er som tror att jag då ska få en lugn vecka kan jag snabbt dra vad som händer då... landar i Köpenhamn - direkt till Helsingborg för att hämta Daim och Crispy, åker hem och kollar läget här. Då har Dardanella kommit hem från sina fodervärdar tidigare på förmiddagen, och sedan ska jag åka och samla in dom andra hundarna för att sedan bli i karantän från och med kvällen. Så där försvann egentligen en vecka som jag hade planerat till annat... så kan det gå i mitt liv.

Igår kom något positivt varejfall... hästarnas blodprovssvar. Alla svaren var negativa, vilket dom ska vara. Det är fortfarande väntan på CEM-proverna från Uppsala men det kändes skönt att höra att dom tyska proverna hade kommit fram i tid och hunnit bli analyserade.

Samtidigt kom faktiskt också Japp, Question och Geishas Rabiestitrar och allt var okej *HURRA*. Så nu kan ingen säga något om det heller. Man avverkar sak efter sak här. Kvar är nu att få dalmatinerna och Sankt bernhardernas exportstamtavlor och hästarnas CEM-prover så är det klart för avresa.

Hela förmiddagen gick som sagt till administration av nästa vecka. Regnet vräker ner utanför fönstret och det är 10 grader (som synes). Jag har leverat 500 kg havre redan idag och ikväll kommer en tjej och hämtar 1000 kg till... det blir pengar det... mmmm. Det känns också bra för då har man lite och leva för nu när min kära mamma åker i morgon. Det känns som att alla pengar som kommer in bör gå över till mamma för hon har mest användning för dom där. När hon kommer fram finns inte kyl, frys, eller något sådant alls. Inte en lampa. Allt kommer på fredag. Men vitvaror är sånt som man tar med sig i USA till sitt nästa hus. Det gör ju inte vi alls här i Sverige. Så hon har en del att inhandla när hon kommer dit, annars kan hon ju inte ens köpa mjölk för den surnar på en timme.... det är ju över 20 grader varmt där...
Ikväll kommer även Molly och Texas hit. Mammas TV åker ikväll så jag tror jag kommer ha en mamma med abstinensbesvär ikväll??? Tycker lite synd om henne faktiskt...

Ang. lök till hundarna. Det jag har hunnit komma fram till med hjälp av Kristin som pluggar till veterinär är att lök är gifitigt oavsätt form. Alltså trots att den är tillagad så finns det toxiska kvar så ingen lök till hundarna. Vad gäller boken blev jag väldigt konfunderad... Den är visserligen tryckt 1995 så det kan ju vara så att man inte hade kommit fram till det då? Vad vet jag?

Slutligen får jag väl visa en söt bild på min egna Cocosnöt Co-Co. Hon har faktiskt börjat skratta lite grann vilket gjorde mig jätteglad! Hon är faktiskt den första skrattande hund jag har... Daim kan skratta små sekunder men inget längre än så...

6 kommentarer:

Anonym sa...

nämen skrattar hon nu !vilken goding ! oj vad du har att stå i ..glad att det finns snälla människor som ställer upp för dig..man skulle ju vilja hjälpa dig..men här sitter man ju för långt bort ! Hoppas du hinner njuta av värmen lite innan du reser hem igen :)

Anonym sa...

Oj här sitter man ju och blir trött av att bara läsa Vilken tur i alla fall att du har ett sånt där securitynummer så det blev en lösning på det hela Köp en korsordstidning till mamma Så har hon lite att fundera på när hon blir utan TV Kram

Anonym sa...

ja, jag blir också trött bara av att läsa - hoppas allting går bra iaf!

vilken sötnos som ligger och funderar på madrassen :)

Saint Cox sa...

pia det är svärt att lösa korsord i mörker...

Anonym sa...

Hmm är det vanligt att man inseminerar hundar? är det av samma anledning som för hästar att det är mindre smittorisk osv? eller varför, när du ändå har båda hundarna?

Vilken lång resa bara för lite el... men behövligt förståss!

Anonym sa...

Man kan inte fatta att det är så mycket som ska funka när man flyttar. Och att inte mamma ska kunna fixa elen för att hon inte har social security number - vad nu det är...
Men du får verkligen njuta av värmen den här veckan du är där, för här i Sverige har vi ju ingen...