måndag 1 juni 2009

Omvälvande dag!

Jag vaknade av mig själv redan klockan sex. Hundarna (läs Co-Co) trängde nästan ut mig ur sängen. En dum vana jag har börjat med är att kolla mailen på mobilen innan jag ens har stigit ur sängen! Vaddå beroende? jag? näääääääää? Men det kan ju vara något viktigt från mamma.... och idag var det verkligen det! Hon hade fått besked från lantmäteriet att dom kommer och mäter ut avstyckningen av gårdarna redan 12 Juni vilket gör att vi kan stänga alla försäljningar i slutet av Juni/början av Juli redan. Såååå skönt!!!!! Det var först sagt tidigast augusti men nu börjar det röra på sig!!! Det var en underbar nyhet!

Jag klev ur sängen och släppte ut hundarna i tur och ordning. Skulle gå över till mamma men var först tvungen att ringa ACG Nyström i Borås för lite fix av Agda, vår stora brodyrmaskin som ännu strejkar... mycket märkligt... Men Perry försöker på alla sätt att hjälpa, nu ska han skicka över en programuppdatering. Det var ju en tekniker ute i "vintras" och han verkar ju inte ha gjort vad han skulle ... suck och stön...

Nåväl, när mammas hundar var utsläppta för frukost så tog jag och Japp en liten åktur till veterinären. Ja Japp skulle bara vägas för skojs skull. Han har ju gått på rejäl bantning sedan olyckan. Den skedde ju i mitten på mars och när han vägdes in vägde han 88,4 pounds d.v.s. 40,09 kg. Idag vägde han 80,0 punds, d.v.s 36,28 kg! Inte illa att gå ner på två månader!!! Köpte hundmat och hästmat och avmaskning för hästarna när jag ändå var i farten. Det är ganska jobbigt med stona, dom är inte vana med värmen och det tar redigt hårt på dom med föl vid sidan. Dom är magra som revben så på veterinärens inrådan ska vi göra ett försök med superavmaskning för att se om det kan hjälpa... Aisha har ätit lite dåligt, hon ser värst ut, så nu ökar vi kraftfodergivan lite på henne också. Det blir lättare när Karin kommer nästa vecka. Hon ska få hjälpa mig att hålla stona så ska jag bråka med fölisarna och grimmor och grimskaft... hi hi...

När jag kom hem ringde plötsligt mobilen... det var från River Chase Animal Hospital... Yen var hittad!!!! Otrolig glädje! Ett evigt ringande till ägare, mamma, Katarina och övriga började så nästan batteriet på mobilen tog slut. Nya ägaren fick åka och hämta sin lilla prinsessa. Helt oskadd men hungrig och törstig. En familj hade tydligen tagit hand om henne igår och tagit henne till sjukhuset idag. Det kändes så otroligt skönt att det blev ett lyckligt slut på historien. Det gav mig också en liten extra energiboost. Listan för dagen var lång så jag betade vidare på den och broderade en tröja som jag tänkt att ha som lite reklam för mig själv... lite som skylt för vad vi kan göra...

Och i lite inzoomning så ser det ut så här:

Jag vart faktiskt ganska nöjd... lika nöjd var jag för att jag kunde stryka en sak till på min lista för "att göra saker måndag". Det gick i rasande fart.

När lunchen var intagen i magen tog jag och ringde till Amerikanska Kennelklubben... å vad ni ska vara tacksamma för SKK. Om ni tycker att dom kan vara struliga så är det INGENTING mot vad AKC är... jag lovar er... dom är hopplösa att ha å göra med. Men nu vart det lite mer papper att skriva - ett brev till varje valpköpare skall skickas och dom ska skriva under och skicka tillbaka till mig som ska skriva ett separat papper och skicka upp tillsammans med detta... sicket strul... Jag gav upp kändes det som... men det verkar lösa sig till slut. Sedan var det bilens tur att få sig en omgång... den var så stökig... ni anar inte. Det mesta var papper. Och jag hittade bland annat papper jag letat efter ganska länge som låg där som jag inte visste hade kommit och begärt ut kopior för mm mm mm.... en bil är ingen brevlåda... *hint till mamma*... men nu är den städad och alla papper lagda på hööööööööög. Det som är av vikt varjefall, resten är slängt. Mitt i allt var det dags att byta hundar i trädgårdarna vilket var ganska snabbt och enkelt gjort. Jag hade mål att jag skulle mocka två boxar idag i stallet... när man inte mockar så mycket känns det faktiskt i kroppen en del även fast sex boxar inte är så mycket. Men idag gick det enkelt. Jag fick faktiskt gjort tre boxar, plus att jag fick avmaskat hästarna i hagen. Vanligtvis vill jag göra det i boxarna för dom kan vara lite struliga men idag gick det helt okej... jag ville göra ett försök... När jag däremot kom med flugsprayen var jag inte lika poppis kan jag säga. Den som var bäst var faktiskt... DALLAS!!! Hon köper läget i de flesta situationer... störtskön dam är hon faktiskt... Jag tog lite kort på hästarna med mobilen... inte världens bästa men men...

Den mörkbruna till vänster är Dallas... 1 år... den i mitten är Smiley... 2½ månad... jag sa ju att hon var STOR!!!! Hon blir enorm! Jag tog ett ungefärligt mått vart hon gick på mig och om det är någorlunda så är hon strax under 114 cm...

Från vänster: Acriz DW, Aisha, Covergirl DW, Charisma... ingen vidare intresserad av att prata med mig efter avmaskningen kan jag säga!!! När hästarna var avklarade orkade jag inte mocka mer. Jag tyckte nu att jag hade gjort vad jag kunde... gick och släppte ut mammas hundar och hem och skrev alla dom 8 brev till valpköpare som dom skulle skriva under och skicka tillbaka till mig... det var lite pyssel med det men nu är det gjort! Jag har praktiskt taget fått gjort allt som stod på schemat för dagen... riktigt nöjd är jag! Det har kort och gott varit en toppendag!!!!

3 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

du e flitig du :) skönt med såna toppendagar då allt löser sig :)
kram!

Pia sa...

Skönt att yen är hittad :D Och att det ser ut att sluta bra med försäljningen av skåneboendet . Förstår att du får energi av sånt :D Men har du alldeles glömt bort det svenska ordet Lagom ;) ;)

Anette o Nilla sa...

Nästan att jag tycker det varit bra att jag varit bortrest utan dator hela helgen - oj, vad jag skulle ha lidit med er och oroat mig för Yen dom här dagarna. Det kändes bättre att först läsa rubriken "yen hittad" och sen läsa bakifrån och veta att hon skulle komma hem igen...
Vilken pärs att ha henne bortsprungen.