fredag 12 juni 2009

Zoo, Thunderstorm och Föl

Hej!

Förlåt att vi inte har "hört av oss" på ett par dagar men ni kommer få förklaringen snart... men för att vi ska kunna hålla ordning på allt så börjar vi från början...

ONSDAG 10 JUNI

Jag och Karin beslöt oss för att vi skulle åka på Zoo... vi har två zoon här i Dallas. Först hade vi tänkt att åka till Dallas Zoo men efter en sen rekomendation av Kay så åkte vi till Fort Worth Zoo istället, det skulle tydligen vara bättre. Lite bilder har vi därifrån men vi ska lägga upp ett helt album därifrån för vi fick många bra bilder... Vi hade tre kameror med oss så ni kan ju själva gissa hur många bilder det blev...

Det här var det första som mötte oss... en skitsur chimpans... då undrade man hur det skulle bli...

Men bättre blev det... är dom inte ståtliga så säg?

Hoppsan... din tass är LITEN i jämförelse med denna...

Den här hade hittat sitt egna lilla gömställe där han tog en lur...

Cilla anser att detta är ett självporträtt på henne... vad säger ni?

Karin... hur ska vi kommentera den här bilden? Karin... varför har girafferna inga huvuden? Karin... behöver du gå en fotokurs???? eh... ja...

För att kompensera Karins suveräna bild så får ni här en huvudbild på en av girafferna... vi har haft väldigt roligt åt Karins bild att tre giraffer blev huvudlösa kan tilläggas... Tilläggas kan även att både självporträttet på Cilla (apan) och lejonen är tagna av Karin... så hon kan faktiskt fota...ibland tillägger hon själv...

Det var helt suveränt väder att gå på zoo. Man kände att det skulle komma in ett regnväder men det var molnigt och inte allt för varmt. När vi kom hem var det dags för lite fölhantering...

Karin och Covergirl DW. Den enda fölunge som inte fått grimma på sig är Sugarsmile. Henne har vi fått ta det väldigt lugnt med för hon är dels STOR och dels nästan panikslagen när man går in till henne. Nu börjar det dock bli mycket bättre så vi hoppas att kunna få grimma på henne idag eller imorgon... tji den som ger sig helt enkelt.
På kvällen kom sedan det berömda regnovädret in. Jag tyckte det kunde vara skoj om Karin fick uppleva ett Texas regnväder (och jag ville ha regnet till gräset) och jag blev verkligen bönhörd. I Dallas har man räddat folk med båtar i city för att det kom så mycket vatten. Vi klarade oss hyfsat men det blev inte mycket sömn natten till torsdag. Det åskade och blixtrade och dundrade så Karin vet varjefall vad jag pratar om när jag säger att vi haft oväder... Drygt 40 minuter härifrån hade dom tre tornados men dom slapp vi se skymten av *thank God*. 3000 blixtnedslag på en timme hade vi under kvällen och en stooooor lastbil hade välts av vinden. Jag trodde i mitt stilla sinne att det vädret skulle vara borta tills igår TORSDAG men tji fick jag. Det mullrade och dånade heeela natten och in på morgonen. Det var bara att planera om helt enkelt. Så praktiskt taget hela dagen igår satt jag och Karin och spelade spel och sov ifatt dom timmar vi hade missat natten innan pga ovädret. En riktig mysdag... tills vi upptäcker det här i hagen...

11 dagar för tidigt hade Dardanella fölat ett stoföl!!! FULL POTT!!! Jag trodde inte det var sant. Jag tyckte det skulle vara så kul om hon kunde få ett stoföl för då fick vi fem ston av fem möjliga i år och så gör hon det! Helt otroligt. Hon har fått namnet Dot Com DW och är e: Hohenstaufen II - Dardel - Amiral. Bara en timme innan hade jag kollat på henne genom fönstret och då hade hon inte fölat så hon har nog väntat på att regnvädret dragit förbi och sedan när solen tittade fram lite grann lagt sig ner och krystat ut henne. Välskapt och välmående. Och full rulle på mig och Karin! Allt ser ut att ha gått bra och dom har varit inne i natt. Nelly ville dock ut i morse kan hälsas och det gick kanon och släppa henne med dom andra stona som också har föl...

Sugarbum med det första fölet som kom i år Sugarsmile DW samt Dardanella med det sista fölet som kom i år Dot Com DW. Ser ni storleksskillnaden... ganska ordentlig skillnad på dom ellerhur?

I morse... näää... I NATT gick jag och Karin upp 02:15... vad gjorde ni uppe då??? jo, vi skulle åka och lämna en vovvevalp på flygplatsen. Okristligt tidigt var det men vi kom iväg och halv fem var vi på flygplatsen i Dallas. *gäsp*. Men valpen kom iväg och vi kom hem vid halv sju... och störtade i sängen bägge två. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Vi sov iofs bara till nio. Sedan släppte vi ut Nelly och Dotty i hagen och började skriva blogg. Nu är planerna att vi ska åka till Grapevine med mammsen. Hon var så snäll och satt hemma och rastade hundar när vi var på Zoo och pga regnet så var hon ju hemma igår också så nu ska vi på uuuuutflykt. Så nästa blogg får bli imorgon... Hoppas att ni har orkat läsa hela vägen hit...

HÄ DÖ!

4 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

älskar fotot med de huvudlösa girafferna hihi ..det blev ju helt suveränt !
grattis till ännu en superfin liten tös..vad du är duktig på att komma på fina namn :)
Ha det fortsatt skojigt ! kram !

nettan sa...

hej hej.
vad söt Dot Com DW är! grattis!

Daniela sa...

Vilka fina föl du har! Man får grattulera till de små fina liven! kramar!
ps. jag lever. (med nöd och näppe)

Anette o Nilla sa...

Vilka massa fina bilder ni fått från Zoo, även den med huvudlösa girafferna. ;)