torsdag 25 december 2008

Brand hos grannen

Efter en liten sovmorgon satt jag och mamma lugnt och tittade på Disney Christmasday Parade på TV när hundarna plötsligt börjar bete sig konstigt. Dom hundar som är ute skäller underligt och mamma går ut för att kolla vad det är när hon ser att grannens garage brinner.

Slänger på mig jeansen samtidigt som jag ringer 911. Har aldrig ens träffat mina grannar. Dom har Pittbulls så jag har inte känt att jag vill traska in på deras tomt bara för att säga hej. Vet inte om dom är hemma men när jag fått på mig kläder springer jag över och möts av deras två döttrar som är helt förtvivlade. Det kan finnas en hund eller en katt i garaget! Sliter upp telefonen och ringer min veterinär för att höra vart vi ska vända oss OM det kommer ut ett skadat djur. Fick lite nummer och lite råd på vägen. Brandkåren tog tid på sig att komma. Får samtidigt veta att det finns propangas i garaget!!! Mitt i röken står pappan i familjen som i förväg har en svår lungsjukdom. En av deras hundar sprang lösa och mamma och döttrarna tog den över till vår maskinhall där vi har alla transportburarna kvar. Där fick den sitta så den kom bort från den giftiga röken!
Till slut kommer brandkåren. Strax efter dom börjar släcka hittas den hunden som troddes vara i garaget. Den var i huset *puh*. Att katten skulle vara där inne verkade högst osannoligt så nu var det bara materiella saker.

Men inte så lite materiella saker... två fyrhjulingar, två gräsklippare, en mini motorcykel och en Harley Davidson... oförsäkrat... behöver nog inte säga så mycket mer? Det kunde varit huset som brann... men det var orättvist att det skulle vara på Juldagsmorgon, mitt i paketöppningen...

Troligtvis var det ett kylskåp som stått där inne som hade börjt brinna. Katten hittades senare också helskinnad :D

Och dom här bilarna tycker jag har varit i vårt område lite väl mycket nu... dels vår brand i november och så nu det här... dom hittar hit varjefall...

Vi hade varjefall en väldigt trevlig kväll igår med Jain och Marty. Skoj att få umgås med lite roligt folk, vi skrattade en hel del under kvällen och mamma hade lagat jättegod dansk julmat - anka med karamelliserade potatis, ärtor och sås. Smaskens var det!

Nu ska jag gå och byta om för jag stinker RÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK....

4 kommentarer:

Anonym sa...

va? har jag ´missat nåt?? har det brunnit hos er där i usa???

Anonym sa...

Vilken tur att hundarna larmade om branden. Ha ett riktig fortsättning på julen.
Många kramar till er.

Anonym sa...

Trist med brand, tur ändå att ingen skadades.
Här brinner 3 lägenhetshus. Börjde på julafton med olja i en panna som började brinna, som brandkåren lyckades släcka. Sen tror dom att det spridits sig genom ventilationen och nu brinner 3 huskroppar och 70 lägenheter har evakuerats. Trist för dom boende så här i jultider.

Lotta sa...

Phu! Vilken pärs! Tur att ingen varelse skadades iaf:-) Krya på dig och god fortsättning!