tisdag 9 december 2008

Hjärtmask

Sicken rubrik va? Äckligt... men hjärtmask är en ny sak som vi håller på att lära oss om här i USA. Ja amerikanarna vet mycket om den men inte vi "utbölingar". Vi har ju inte sånt i Sverige. Igår var dallisarna iväg till veterinären, Japp, Crispy, Daim och Co-Co. Alla var fria... men det hade ändå inte synts på ett prov om dom hade fått det eftersom dom inte varit här tillräckligt länge. Men i och med att dom blev amaskade när dom lämnade Sverige så hade vi gjort en förebyggande åtgärd redan där och nu är hundarna inne i programmet. Här måste man avmaska en gång i månaden... jisses, förut gjorde man det när man skulle utomlands. Idag har vi varit iväg med Zigge, Robbin och Zascha och även dom var jätteduktiga och fria. Så dom vovvarna är nu färdiga. Så får dom även Frontline en gång i månaden här... det är också sånt man ger 2 gånger om året hemma... mycket annorlunda... men kommer man bara in i rutinerna så funkar det ju ändå!

Veterinärerna här är trevliga och tycker väl att vi är lite konstiga som tar med oss så mycket hundar från utlandet... Men dom är hjälpsamma och kollar upp vad våra djur (hästar och hundar) har för vaccinationer och vad dom behöver här. Rabies på häst för exempel... det vaccinerar vi ju inte mot alls i Sverige, det måste man göra här... så det är en hel del att tänka på...




Ikväll ska vi på "Womens Christmas Party". Trött är jag, lätt huvudvärk och inte så jättemycket lust men det blir säkert trevligt när man väl är där. Det är snart duschen som gäller. Ska ta med mig kameran och ta lite kort sedan tänkte jag...



I natt hade vi rejält oväder här... uj uj uj. Asså ovädrena i Sverige är ju ingenting mot det här. Det åskade och blixtrade och dundrade och mitt i allt kom ett tåg! Man hörde det knappt för alla andra smällarna. Det var inte så lätt det inte... Tror ni inte att mitt i åskandet och blixtrandet skulle Daim ut och kissa!!! Förra gången det var sånt oväder slog ju blixten ned i vår elstolpe här på tomten så därför vet jag att blixten kan slå ner var som helst så det var med hjärtat i halsgropen jag släppte ut honom. Han gjorde vad han skulle och kom snabbt in igen. Duktiga vovve. :) Men det är väl typiskt att han ska ut när det är som värst?!?



Nej, dags att gå och ställa mig i duschen, Daniela har redan besökt den så nu är det väl min tur...


Bye!

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja, det är lite och tänka på i ett nytt land förstår jag:-)
men det fixar ni..
ja, att bli årets uppfödare kräver sin man/kvinna,hatten av för Jilloc`s:-)
hua,oväder är ingen höjdare i USA...

Pia sa...

Hjärtmask Det finns tydligen på en ö i Bohuslän om jag inte hörde fel på TV häromdan De sa att de skulle behöva skjuta alla rävar på den ön för att det inte skulle sprida sig till fastlandet för då blir det omöjligt att få bort Verkar vara en otäck mask det där ....Otäckt med sånt oväder ...Ha en bra dag

Anna Karlsson Widmark sa...

Du ser ju ut att ha kommit in i Texas-tänket helt med hatt och grejer! Vad skönt att flytten har gått bra, ni verkar ha landat i alla situationer nu. Kram från mig som sitter med betygssättning och struliga elever. ;)

Anonym sa...

hihi nu har jag snott anders dator o smusslat in den i valprummet o kan äntligen läsa vad som händer här och ha valpkoll samtidigt..toppen ju :D
så fina bilder du hade här o julpyntat stall ser supermysigt ut :)