söndag 28 december 2008

Träning

Nu är jag på benen igen. Ja, egentligen var jag väl det redan igår men jag hade helt enkelt inte lust att sätta mig framför datorn så då gjorde inte jag det på hela dagen. Jo, jag satt fem minuter framför mammas dator.


Idag har jag tagit förmiddagen till lite förberedelser och hundträning. Jag fick en idé igårkväll. Man kan ju annonsera ut hundkurser av lättare slag - valpkurser och typ som vår allmänlydnad 1 och se om det finns något intresse för folk att vara med på sådana kurser. Dels så har vi ju egna valpar som ska ha nya hem och dom kan vara intresserade och dels så grannar kanske också vill vara med. Man kan ju pröva varjefall så får man se om det ger något. Om ingen är intresserad - nej då har jag dom kvällarna lediga... Allt för att få igång någon form av verksamhet tänkte jag.


Daim och Japp har fått sig ett ordentligt träningspass idag. Tänkte att jag skulle ta två hundar om dagen så får dom sig en liten "egentid med matte" samtidigt. Daim tyckte det var skitskoj och var ganska okoncentrerad men vad gör man inte för lite korv säg? Försökte mest befästa det som han egentligen kan riktigt bra men som han är liten nonchalant med... resultat... njae... mest en glad hund. Japp däremot, han fick träna "sitt". Han kan ju verkligen ingenting så då får man väl börja med basic... sitt helt enkelt. Och det klickade efter ett tag. Får han en liten omgång imorgon också så kommer han kunna det där kanon. Han var också ganska okoncenterad men det är inte att glömma att han fyller 1 år den 7 januari! Han är bara bebis!

Sedan tog korven slut så Hoppsan och Co-Co ska få sin vända imorgon tänkte jag. Hoppsan är ju inte så jättelätt att träna, hon tycker det är ganska onödigt om hon inte får spåra... det är skoj. Men här har vi inga bra spårningsmarker tyvärr... Co-Co ska lära sig stå fint först inför utställningen i mars tänkte jag...


Crispy är rund och go! Å va mysig hon är. Igår skulle jag släppa ut dallisarna i deras trädgård men Crispy ville verkligen inte gå med dit. Hon visade så tydligt att hon inte ville vara där så jag ville inte heller tvinga henne. Hon fick gå med in igen och då släppte vi in henne i huset med cockrarna. Ja inte Molly så klart, och det gick jättebra. Dom hade det jättemysigt tillsammans. Det var ett bra steg inför valpningen kändes det som eftersom vi inte behöver slussa så mycket. Crispy ska få vara i "Puppyoffice" - där Molly är just nu med sina valpar och då kommer cockrarna vara precis utanför dörren...

Mollys valpar växer och gror. Dom springer nu runt som vildingar i valprummet och dom skäller och morrar och har sig. Dom har börjat äta lite egenmat också. Molly börjar ju mer och mer strunta i sina valpar *dumma Molly* vilket gör att det kräver lite mer av mig och mamma...

Nu måste jag gå ut och ge hästarna lite vatten och fixa lite i stallet... hur lite jag än har lust så måste man ju...

1 kommentar:

Anonym sa...

vad skoj med kurserna .Hoppas det blir lyckat ! bebisarna hälsar här att allt är toppen..två har börjat morra..o så bits dem :)
mail kommer;)