onsdag 31 december 2008

Resumé

2008 började likadant som det slutar - förkyld! Fast i Januari tappade jag rösten i nästan en månad och hade svårt att få den tillbaka. Omgivningen tyckte nog det var skönt - jag hatade det. Jag ska här försöka göra en liten snabb redovisning av året som gått.
RESOR:
Året inleddes med en underbar kryssning i Karribien tillsammans med Arnt, Anita och mormor May-Lis!

En underbar resa... lyxliv en hel vecka på en båt och när man stannade fick man uppleva så mycket saker. Stort tack till Mormor som tog mig med och till Arnt och Anita för mycket trevligt ressällskap!

Ett antal resor fram och tillbaka till Dallas har det också blivit. Närmare sagt tre. Så hur man flyger hit vet jag väldigt väl vid det här laget.

HUNDAR

När jag kom hem från den resan hade familjen fått en till medlem... Geisha

Geisha var ju inte så väl behandlad och kom till oss av en slump. Hon har aklimatiserat sig i familjen kanon. Hennes bror Larsson fick komma till vår hovslagare och hans sambo, John och Sussi som hade Bosse innan. Så nu har vi systrarna Hoppsan och Geisha och dom har bröderna Bosse och Larsson!

Mer tillskott till familjen i form av prickar har det blivit. Under våren kom Japp från Norgeoch under hösten kom Co-Co från Västerås

Under våren flyttade även Fia till sin nya familj uppe i Stockholm och dom kom även ner under sommaren och hälsade på!
Mitt i sommaren fick jag ett mail om att vi skulle sälja en av våra uppfödningar från A-kullen - "Billan" vilket ju inte stämde men när jag kollade upp det såg jag en annons på blocket. Ringde upp förra ägaren och beslöt mig för att ta tillbaka henne hit vilket var tur. En rädd liten Billan (Daimilus Alba) kom då hem till familjen igen
Även mamma fick tillskott i sin bunt av hundar... hon har ju länge väntat på en sobel tik till och Zigges uppfödare Susanne fick en kull med en sobeltik i och då kom Texas till familjen

På utställningsfronten har det varit lugnt. Det här med flytten har tagit så mycket tid så vi har inte hunnit åka ut så mycket. Hoppsan fick ju också rävskabb i våras och blev rakad och där var det mesta av hennes utställningssäsong borta i ett svep.

På valpfronten har allt ju hänt under hösten nästan. Robbin fick en kull valpar hos sin uppfödare i Tyskland i våras och sedan kom ju kullen som vi har hemma nu. Daim har blivit pappa till fyra underbara dalmatinervalpar hos Prickiga Pojkars kennel. I våras försökte vi inseminera Crispy med Daim, ett försök som misslyckades. Nytt försök gjordes strax innan flytten och nu går vi och väntar på att Crispy skall valpa vilken dag som helst. Veterinär Karin Löfqvist och hennes team på Helsingborgs Djursjukhus skall ha en stor eloge för att dom lyckats få Crispy dräktig, och ett stort TACK för att ni ställde upp som ni gjorde mitt i allt kaos!!!

Alla AD/HD resultaten som har kommit i år har varit suveräna! Oliver, Hoppsan och Geisha har allesamman fria höfter. Det är bara Geisha som har lindriga pålagringar på ena armbågen. Efter lite om och men fick även Robbin A-höfter. Zascha fick B-höfter så det har varit kanon. Tyvärr har ju Japp dåliga höfter, men han blev ju kastrerad också så det blir ändå ingen avel där...

HÄSTAR

Samma dag som vi skulle åka första vändan till Dallas (den 5 maj) kom Aisha med en mycket trevlig överraskningSjälvklart fick hon namnet Always Dallas DW. För den som undrar vad DW står för så står det naturligtvis för Daimilus Wichmann... Aishas Vandringspris 2008 vanns av Karin Persson som hade nästan alla rätt om jag inte missminner mig helt fel. En liten påminnelse - glöm inte att gissa på vad Aisha får i Maj...

Efter en väl genomförd tävlingssäsong beslutades det att Dallas storasyster Amber BW skulle få vara kvar i Sverige ett extra år hos Helena Nilsson för att vidareutvecklas som tävlingshäst.

Hanniball har haft ett tufft år med en ordentlig skada som lyckligtvis läkte riktigt bra! Men han hade ett par veckor med benet i paket
Tellus flyttade till Öland också. Där bor ju även en av våra uppfödningar A Royal BW. Royal är även ett av dom ston som kommer få föl under 2009. Det ska bli väldigt roligt att se vad som kommer ut. Faktiskt så blev alla stona i år dräktiga tack vare bra jobb av Christian Hansson på Troedsberga Hingststation. Lovar att hålla er uppdaterade på fölningarna under 2009. Dom börjar redan i början av mars... det är snart :D

Tyvärr fick vi även säga adjö till Lee Roy som fick en svår luftvägssjukdom och inte kunde räddas. Det var tre underbara år vi fick med honom!

ÖVRIGT
Hela 2008 har ju dominerats av dom mål vi hade för året, flytten till USA. Det har inte varit ett lätt år men ändå ett intressant år. Vid förra nyåret hade vi inte direkt bestämt vart i USA vi skulle flytta men bara att vi skulle hit. En förhoppning var att fira nyår och det har vi lyckats uppfylla, mot alla odds! All planering för djurens resa, vilka vaccinationer skulle djuren ha, vad gällde för hästar och vad gällde för hundar. Skulle gårdarna hinna bli sålda (svar: nej...). När det var bestämt att det var Dallas och vi hade hittat vår gård så stampade vi av med en avskedsfest på Lone Star konferenscenter i Höör
Man kan skriva i timmar om denna fest så därför sammanfattar jag den bara snabbt genom att säga TACK till alla som kom och gjorde denna dag till oförglömlig!!! Och TACK till Lone Star Konferens center som organiserade en superdag!!! Jag hoppas att ni ALLA kommer och hälsar på under 2009!!!

Strax efter festen kom avstamp nummer 2...

När hundburarna kom. Det var ganska så overkligt för då kändes det som om det var nära... och sedan självklart... när alla möbler åkteDet tog en vecka för dom att packa alla våra saker... och en stor container tog 6 veckor att få över. Den kom fram dagen efter att mamma flyttat över!

Flyttresan är också ett helt projekt för sig själv. Lastbil Vollsjö - Amsterdam. Flyg Amsterdam - New York och därifrån någon form av lastbil New York - Terrell. En resa som är oförglömlig. Tack till Jenny Tholin som fick ihop resan efter mycket om och men. Stort tack till veterinär Lotta Wallin som följde med på resan och stort tack till Daniela Johnsson för all hjälp före under och efter resan!

Egentligen borde man inte börja tacka folk så här på en blogg för det är garanterat någon som jag glömmer. Därför vill jag tacka ALLA som på något sätt hjälpt till att få igenom detta projektet! Sophie och Christian för hjälp med hö och halm, Catharina och alla som kollat gårdarna efter flytten, Marita för alla dom gånger du tagit hand om hundarna, Mormor för allt stöd och hjälp på alla sätt du givit. Tack till alla Er som orkat lyssnat och läst om allt jag skrivit och sagt!!! Om det är någon jag glömt så TACK även till DIG!!!

2009

Vi blickar framåt mot ett nytt år. Egentligen vet man inte vad som ska hända. Främst står ju Crispys valpar så klart. Jag ska försöka få igång mitt företag här i Januari och få det upp och stå. Mamma tvingas ju att åka tillbaka till Sverige för hennes visa men det slår vi ihop med att hon tar med sig Mormor tillbaka till USA. Under dom fem veckor som mamma måste vara i Sverige skall mormors hus packas och säljas. Att detta har blivit så "plötsligt" har helt enkelt med den svenska dåliga sjukvården. Trots att mormor har betalat skatt och gjort rätt för sig kan hon inte få den vård hon har rätt till så då flyttar hon över hit och får expertishjälp här istället. Så vi ser fram emot att hon kommer.

Förhoppningsvis blir gårdarna i Sverige snart sålda så vi blir av med dom. Då skall jag också få mitt eget boende vilket främst ska bli skönt med hundarna. En valp, Dumle, kommer komma från Sverige i Mars vilket också ska bli skoj. Vi ska även försöka åka iväg på lite utställningar runt om i Texas. Valpar lär det också bli på både cocker och bernissidan!

På hästsidan är det fem föl som skall födas och det ska bli jätteskoj att se dom växa upp!!!

Vi kommer att försöka möta så mycket nya människor som möjligt. Vi har redan fått vänner här men jag tror att vi kommer att få ännu fler. Tänka sig att vi fått fler vänner här på 2 månader än vad vi fått på 2 år i Skåne...

Vi hoppas också att Ni kommer och hälsar på!!! Jag kommer också åka till Sverige varjefall en vända men visst skulle det vara skoj att komma hit och se något nytt?!?

GOTT NYTT 2009!!!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

GOTT NYTT ÅR!!!!
Om du kommer till Sverige så är du välkommen hit om du behöver någonstans att sova.
Många kramar till er over there.

Anonym sa...

Nog har ni haft ett händelsrikt 2008 alltid. =)
Gott Nytt År!

Anonym sa...

Nähä, jag började gråta! Tack för att jag fick vara med på en sådan underbar resa och att jag fick vara med er! NI ÄR SUVERÄNA!! Stora tack ska ni ha. Jag tycker att ni har gjort ett fantastiskt jobb! Jag önskar er ALL lycka under 2009!
Älskar ER!
Daniela

Anonym sa...

Gott Nytt År!

Va skojigt å läsa en resumè om året =)
Killen som håller på å "tejpar ihop kartongen" ser riktigt snygg ut =)

Anonym sa...

jag vill tacka dig för dem underbara prickiga små liven som vi fått här..utan dig ..ditt glada humör o alltid ställer upp så vore det inte möjligt..ja man blir lite rörd..stoor kram o riktigt Gott 2009 !!

Pia sa...

Vilken härlig resume Hoppas av hela mitt hjärta att allt blir som ni vill over there Jag räknar mig som en av dina skånska vänner och du e välkommen hit precis när du vill Jag vet inte om vi lär komma till Usa (jäkla flygresa...jag HATAR flyg)Men man vet ju aldrig i såfall e Terrel ett givet mål Stora kramar till dig och mamma Pia
Gott Nytt år!!!!!! (kul med klockan du lagt ut nu har man lite mer koll ;))

Lotta sa...

Shit vilken resumé av det gånga året! Hos er händer det verkligen grejer Cilla:-) Jag tycker att ni är fantastiska som genomfört er dröm att flytta till USA. Tack för att vi får ta del av er spännande vardag såhär på bloggen:-) GOTT NYTT ÅR!!!! Ps! Gästrum finns redo ute brevid vårt garage 6 mil från Göteborg om du har vägarna förbi;-)