måndag 29 december 2008

Valpar...

Det här med att ha hund är inte alltid så lätt. Än mindre att ha flera hundar som har bott i två hushåll och sedan få dom att samsas under samma tak. Det är baskemej inte enkelt. Vi har i huset satt upp en järngrind, specialgjord som är jättebra. När den är ordentligt stängd. Den håller mina hundar från mammas hundar och även fast dom ser varandra accepterar dom varandra. Ja, Molly hatar Dalmatiner fortfarande och efter gårdagens incident så har det inte blivit bättre om man så säger. Tyvärr var inte denna grinden ordentligt stängd och dallisarna kom lösa i huset. Och självklart var Molly ute precis just då. Hoppsan, Japp och Daim var värst mot stackars Molly som hamnade i underläge. Co-Co fattade nog inte vad som hände och Crispy höll sig lite på avstånd. Efter lite om och men fick vi ut Molly ur klungan med prickar och fick henne i säkerhet. Hon hade inga tydliga sår alls. Framåt kvällen däremot hade Molly jätteont. Hon började halta på vänster framben. Att tillägga är ju att Molly är ju en primadonna av högsta kvalitét. Hon gick ut och satte sig på gräsmattan och bara vägrade gå därifrån. Tillslut gick jag ut och hämtade henne och då bara skrek hon. Gick in och lade henne på ovanpå mig i soffan för att få lite värme och trygghet. Tänkte om man skulle ge henne Rimadyl men kom på att det ska man inte ge digivande tikar... Så fort jag rörde mig så skrek hon. Ringde veterinären här i stan som väl var lite tveksam men tyckte ändå att jag skulle åka in till Akutsjukhuset i Dallas. Efter lite om och men, pyssel och stök för att få in Molly i bilen på ett smärtfritt sätt åkte jag sedan iväg. Väl på sjukhuset fick jag jättebra mottagande. Inga fakturer men hon är rejält omtöcknad i musklerna i nacken och bogen. Hon behöver vila och gå på smärtstillande i en vecka så hon inte får massa inflammationer och skit att dras med. Detta innebär också att hon inte får vara hos valparna heller... Så nu har vi det väldigt roligt att mata valpar var 5:e timme bland annat. Men nu äter dom varjefall bra. Vet ni att det inte finns välling här?!? Har letat i flera affärer men inte hittat det... märkligt... Nåväl, köttfärs och mjölkersättning går ju lika bra :D Idag har Molly det mycket bättre. Hon är skitförbannad för att hon inte får komma till sina valpar men vi mjölkar henne lite för hand för att lätta på trycket och hoppas att hon inte producerar för mycket mjölk så hon får inflammation där istället...
Det som "underlättar" för oss i det här läget är att här i USA får valparna lämna mamman redan vid 6 veckors ålder och inte 8 som i Sverige vilket gör att dom kan åka härifrån redan i mitten på Januari...

Idag kom ett litet sött mail från Sverige...

Prickiga Pojkars Daimprins



Prickiga Pojkars Lakritsflicka




Prickiga Pojkars Sockertroll



Prickiga Pojkars Dumle - MIN VOVVE!!!!!

Lilla Dumle kommer att få resa över hit någon gång i Mars när han är tillräckligt stor och mogen för det!!! Visst e dom söta!!!!! Ska bli jättekul att följa dom i deras framtåg i världen! Daim är varjefall väldigt stolt pappa! Om någon är intresserad av dom andra valparna så ta kontakt med Ann-Sofie. Mer info finns på http://prickigapojkar.minsite.net.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Farligt farligt de där med valpbilder =) jag ska inte ha nån, jag ska inte ha nån ;)
Var in å tittade på dom å Daimprins ser såååå söt ut :)

Stackars Molly! :(

Anonym sa...

Stackars Molly. Först bråkar prickarna med henne och sen får hon inte vara med sina valpar...
Dumle (och alla godisvalparna) är jättesöta, förstår att du längtar tills han kommer...

Anonym sa...

åh du e go som har med godingarna :) dumle längtar till er är jag säker på..vilket mysliv han får med alla vovvar :)

Hoppas molly mår bättre nu ..att hon inte gillar dalmatiner..det bästa som finns ju ;)

Anonym sa...

Stackars Molly som inte får vara hos sina valpar.
Vi önska er ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

Anonym sa...

Inte lätt att förklara för Molly heller, kan jag tro...
Ha ett Gott Nytt År!