torsdag 12 mars 2009

Balloon och Dumle

Då var det dagen D igår då... upp på morgonen och fixa i ordning allt. Regnet stod som spön i backen och jag var tvungen att ta in hästarna innan jag åkte... det var bara fyra ute men ändå... Texasbor kan inte köra bil när det regnar så jag packade bilen i god tid och åkte redan klockan nio. Med mig hade jag då Balloon som skulle flytta till sin nya familj i New Orleans...

På väg till Dallas skulle jag tanka bilen... det gjorde jag på en mack strax innan Terrell, ca 10 minuter hemifrån. Tänker mig inte riktigt för, kliver ut ur bilen sänger och låter nycklarna sitta kvar i tändningen, tankar och ska sätta mig igen men... LÅST!!! Va faaan!?! Som tur är har jag valt en bemannad mack så jag går in och ber att få låna telefonen. Ringer mamma som får gå ut i det ösande regnvädret, sätta sig i Greta (vår gamla dåliga bil) och köra för att låsa upp bilen. Efter att ha missat rätt mack (jag såg hur hon susade förbi) så kom hon ca 15 minuter senare. Dagens ros till mamma!

Sedan åkte jag vidare in mot Dallas. Det var massa vatten på vägarna men enligt tidsschemat kom jag fram och lämnade lilla Balloon hos American Airlines. Höll tårarna borta tills jag kom till bilen... då forsade dom ner för kinderna. En otrolig hjälp var det att jag visste att nu skulle jag bara få vänta ett par timmar så skulle min lilla Dumle komma. Jag fick senare på kvällen ett mail från hon som köpt Balloon att resan gått bra och han kom fram väl utan problem.

Jag hittade äntligen till Lufthansa Cargo och fick där veta att Dumles plan var försenat. Det var planerat till 2:30 men skulle tidigast komma klockan 4. Jaha... jag hade köpt lite fika med på tankstationen som jag satte mig i bilen och åt. Blev ivägskickad till tullen så alla papper var klara där. När jag kom dit undrade dom vad jag gjorde i USA... eh... jag bor här?!? Men hunden, var det min hund i Sverige? Sedan började en förklaring och han tyckte det vart snurrigt... "min hanhund parade en tik innan vi flyttade och det här är resultatet av parningen"... det var nog den roligaste historien han har hört tror jag... men papprena blev stämplade och så var det inte mer med det... Sedan kom jag på att jag kunde åka och köpa den där buren jag tänkte på medans jag ändå väntade så jag begav mig till Grapevine, inte långt ifrån flygplatsen. Hittade ett Petco och fick tag i buren. En stor bur anpassad för en Grand Danois. Åkte sedan tillbaka till Lufthansa och satt där och väntade... och väntade... och väntade... Äntligen, klockan 5 kom han så till slut. I en stooor bur satt en liten prickig vovve så söt så söt så söt. Jag fick inte fota där inne och det var så kallt så jag ville ha ut honom i bilen fort som 17 där jag hade mat och vatten till honom. Han hade klarat resan galant. Vi skyndade oss hemåt mot Terrell. Ringde samtidigt Ann-Sofie och meddelade att jag hade hunden och han mådde bra! Skönt skönt! Självklart hamnade jag i världens rusningstrafik men jag var till slut hemma vid halv åtta på kvällen. En busig liten prick fick komma ur sin bur och först träffa Crispy, Texas och Yen. Det gick jättebra! Dom lekte och hade sig. Mamma passade dom medans jag gick ner en snabbis till stallet och fixade i ordning dom för natten... inget föl ännu. När jag kom tillbaka skulle jag ställa i ordning buren vilket inte skulle visa sig vara så roligt. Den var nämligen TRASIG!!! Vi försökte på alla sätt och vis att laga den och det att både jag och mamma var trötta gjorde inte saken bättre kan meddelas. Till slut fick vi ge upp och jag ställde in Dumles flygbur bredvid min säng istället.

Natten gick bra, han vaknade några gånger. Klockan 3 skulle Daim ut och göra sina behov och då fick han komma ut en snabbis och hälsa på Co-Co. Hon tyckte han var superskoj! Sedan sov vi vidare till strax innan halv åtta. Upp och hoppa och börja organisera hundar och hästar. När alla var rastade och hade fått mat och det dom skulle ha åkte jag och mamma på en liten runda. Dels skulle buren bytas, vi åkte till Rockwall där ett annat PetCo ligger och frågade om vi kunde byta buren där, det gick kanon. Skönt, det sparade mig minst 3 timmars bilresa. När vi kom hem tyckte mamma att det var en smidig ide att dom var så stora att två cockrar lätt kunde få plats och åkte tillbaka och köpte fler burar. Under tiden släppte jag lös alla terrorister i huset... d.v.s. alla dallisvalparna... Oj vad dom lekte! Jag fick inga bra bilder direkt men en på Dumle så klart!

Han är så söt och charmig! Förutom teckningen så är han väldigt lik pappa i mångt och mycket! Han har mycket likt rörelsemönster och mentalitet :)

Han har snott Texas leksak och den som vågar ta den från honom får med Dumle och göra kan jag hälsa!!! Den vaktade han ordentligt! Texas verkade dock inte bry sig märkvärdigt om det... jag har ändrat ras på Texas förresten... nu blir mamma galen på mig *fniss*

Förminskad Afganhund *hahaha*

Dumle är faktiskt inte så jättemycket större än dom andra valparna, även fast det skiljer nästan tre veckor... längst fram är Dumle och bakom honom Bounty...

Så allt har bara gått bra här, eftermiddagen kommer bara bli lugn och ängnas till de fyrbenta!

Kram

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Cilla
Så godt at lille Dumle er framme hos deg, å i vell behold. En god tröst når du måtte sende Ballon til sine nye eiere. (Aldri enkelt det der, jeg gråter for hver og en som forlater hjemmet og skal "ut i den store verden" :)Men de får det jo somregel bra og blir vell mottatt.

Kos deg med hunder og hester, håper föllet kommer snart!
Hei så lenge
Marlen

Anonym sa...

skönt att han kommit fram, och han ser ju ut att må som en prins med! :)

Anna Karlsson Widmark sa...

Haha! Vilken kaxig prick, komma och sno nån annans leksak bara så där! Helt rätt. =)Kramis

Pia sa...

Äntligen en blogg Jag orkade inte vänta igårkväll.. Härligt att allt gick bra med Dumle och vad skönt att det gick bra med alla de andra :D Måste hålla med om att Texas?(har lite svårt med att hålla koll på alla hundnamn) liknar en miniafghan hi hi Kram Lova nu att vara flitig med kameran det är ju så kul med bilder Kram

Anonym sa...

åh där är han den lilla sötisen ! det var roligt att höra att du tycker han är likt sin pappa i mentalitet , för jag har gissat att han är som en kopia ! otroligt mysig !
hans andra syskon här i sverige är ju större men dumle har växt i kapp starkt på slutet.Ska bli otroligt spännande o följa honom !! ge honom en stor kram från oss !

Anonym sa...

Va skönt att allt gått bra, har tittat in flera gånger för att se om han kommit fram.. Han är så fin! Skönt att det gick bra även med balloons resa.. Och jag håller med pia, texas är väldigt lik en miniafghan på bilden.. :)

Daniela sa...

Vad bra att han har kommit nu! Så som du har längtat! kram

Anonym sa...

Sötnosen, vad skönt att han kommit fram ordentligt!

Märker man på hundar att de har hamnat "fel" i tiden (jag tänker på klockslagen, alltså - inte på någon tidsresa ;) ) när de rest över flera tidszoner?

Anonym sa...

Åh vad skönt att allt har gått bra med vovvarna som varit ute på res-vift! Han är verkligen jättesöt lille Dumle. Lycka till nu med valpar, föl och allt som händer borta hos er... Kram!