lördag 7 mars 2009

Melodifestival 2:a Chansen

JAAAAAA. Idag funkade internetet HELA sändningen! Blir man glad eller? Däremot var det lite strul efter sändningen men vem bryr sig om det?

Det var andra chansen som sändes från Norrköping, men det vet ni ju redan...

Inledningsvis måste jag ju självklart kommentera Petras klänning som jag alltid gör... häftig. Synd att man inte såg detaljerna i klänningen för jag tror inte riktigt att den kom till sin rätt i TV, jag tror att den var ännu häftigare i verkligheten...

DUELL 1. Scotts vs Sarah Dawn Finer

Jag hörde ju aldrig Sarah Dawn Finer förra veckan eftersom internetet strulade så om det var en för eller nackdel vet jag inte riktigt. Men om vi börjar med Scotts... var dom rödklädda tjejerna där förra gången? Jag kommer inte ihåg dom. Låten var väl lite bättre än vad jag kommer ihåg att den var men fortfarande något enformig för min smak.
Sarah hade en härlig ballad och visst hördes det lite av att hon hade röstproblem idag, hon kunde inte ge 100% och sluttonen var väl kanske inte den bästa i världen...
Svårt med två så olika låtar att välja faktiskt...

Mitt val: Sarah Dawn Finer
Resultat: Sarah Dawn Finer

DUELL 2. Lili & Susie vs BWO

Lili och Susies låt var bättre än sist jag hörde dom. Tycker fortfarande att den liknar alla gamla 80-tidigt 90-tals låtar som Ace of Bace och även Lili och Susie framförde på den tiden... Tycker att dom bör byta frisyr om dom går vidare!!!
Jag förstår inte riktigt heller poängen med att Alexander Bard har ridkläder på sig... är det något i media jag har missat eller???? Låten är bra men jag är tveksam till att den slår i stora finalen. Även det här är ett jättesvårt val. Jag tror dock att BWO kommer längre än Lili & Susie men hur står dom sig mot Sarah???

Mitt val: BWO
Resultat: Lilie & Susie

DUELL3. Amy Diamond vs Star Pilots

Återigen, jag såg ju inte Star Pilots förra gången så jag har inte något att jämföra med. Det var helt enkelt första gången jag hörde låten... Först ut var dock Amy Diamond och jag tycker fortfarande att låten riktar sig till den yngre publiken. Den fastnar lixom int eriktigt hos mig. Idag hade Amy även ett par "sura toner" i versen vilket inte plussade på poängen.
Star Pilots låt var en pigg låt som nog kan slå lite här och var. Sångaren var bra. Lite udda koreografi med sångaren som står bredvid och dansarna/kören gör själva numret. Häftigt faktiskt. Här var det lätt:

Mitt val: Star Pilots
Resultat: Star Pilots

DUELL 4. Rigo feat Red Fox vs Caroline af Ugglas

Kan man hitta två mer olika låtar? Rigos låt blir man ju glad av och Carolines låt är väldigt speciell på sitt sätt. Båda väl förtjänta en andra chans i mina ögon. Jag gillar bägge låtarna riktigt mycket men egentligen har ju ingen av dom i en Schlagerfestival att göra!!! Jag kan bara inte välja mellan dom här två. Jag är glad att det inte är rösttvång och hade det varit det så är jag glad att jag inte kan rösta eftersom jag inte är i Sverige...

Mitt val: omöjligt!
Resultat: Caroline af Ugglas

SEMI 1. Sarah Dawn Finer vs Lili & Susie

Tycker synd om Sarah som har röstproblem, vet att hon kan bättre. Hon lyckas inte klämma till sluttonen och det är frågan om det är det som kommer stupa henne eller om folk har "förståelse". Lili & Susie gör ju ett prickfritt framträdande... Jag själv håller på Sarah Dawn Finer i detta läge...

SEMI 2. Star Pilots vs. Caroline af Ugglas

Ja inte vart det här lätt inte!!!! Rent spontant tycker jag nog att Star Pilots låt hör mer hemma i en Schlagerfestival och därför tycker jag att deras låt ska gå vidare men som sagt, Carolines låt är ruggigt bra!

RESULTAT: Sarah Dawn Finer & Caroline af Ugglas till Globen!

INTERNATIONELLA JURYN: Inte vart man väl förvånad att det var Sofia som vann den duellen mellan henne och Amy. Sofia sjöng ju på Grekiska och det var väl färdigt redan från början att hon skulle få Wild Card av dom tycker jag... lite genomskinligt, sedan om det var rätt, återstår att se!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack än en gång för en utmärkt resumé av melodifestivalen.-) Jag jobbar natt och ville passa på att vila lite innan jobbet, så jag sov när det var! Full rulle hos er kan jag tro med extra-vovvar att passa och en massa valpisar:-) Skönt att din mamma kommit hem. Ha det bra over there... Lotta potta

Anonym sa...

toppen med resume !
Jag hade supersvårt o välja mellan alla valen..även om lili o susie låten fastnade bäst :)
spännande o se hur det går i finalen !!!

Pia sa...

Jamen snälla snälla snälla inte 17 kan du tycka den låten var bra ??? Men så som hela schlagerbaletten har utvecklat sig så kanske det är en sån låt som behövs för vinst Ja ja vi får väl se hur det går