tisdag 10 mars 2009

Ikea, Kör, Hus mm

VARNING! LÅNG BLOGG!!!

Jag och mamma hade bestämt att vi skulle åka till Ikea igår. Sagt och gjort... fast först fick jag släppa ut hästarna och ge dom som var ute mat och mocka stallet. Insåg att jag var tvungen att köpa mat till dom så innan vi åkte fick jag åka till Wills Point och handla. Valparna hann vara ute längre då och jag fick också fixat valprummet innan vi åkte. Men vi kom till slut iväg!!!

Första anhalten var självklart restaurangen. Och SJÄLVKLART ska man ha köttbullar med mos och lingon när man är på Ikea... ellerhur!!!Det var så gott!!! Det smakade faktiskt riktigt svenskt! Och visst handlade vi, men mest mat och saker till hundarna. Så nu har vi köttbullar, lingon, DAIMCHOCKLAD, sylt, knäckebröd, kalles kaviar, kaffe, lax mm mm mm mm. Vi handlade massor av svenskt smaskens!!! Så gott...
När man lämnar Ikea så får man se det här...

HÄ DÖ???? Jaha säger jag då... jag skulle väl skrivit "hä daaa" istället! men det är ju jag det...

I bilen påväg hem sa jag till mamma att någon från SVEA borde ringa vilken dag som helst. SVEA är en organisation för utlandsboende svenska kvinnor och dom har massa skojsigt för sig. Jag skickade in medlemspapprena för typ 2 veckor sedan och det stod att det skulle ta ca 2 veckor så skulle någon höra av sig men jag har inte tänkt närmre på det förräns i bilen hem. Komiskt för vi hann knappt komma in genom dörren hemma så ringde telefonen och det var just från SVEA. Det var en kvinna vid namn Margareta som ringde och hon var jätte trevlig. Vi snackade lite och hon undrade om jag sjöng... eh... öhhhh... jo.... orkade inte riktigt dra hela musikaliska bakgrunden så det stannade där. Nästa fråga var från henne "Vad gör du ikväll"... ingenting... glor på TV, skriver blogg typ... "men kom på körövning". Tjoflöjt så var den eftermiddagen och kvällen omplanerad. Nu var klockan 3 på eftermiddagen och jag hade en del kvar att göra. Maten packades upp, lite telefonsamtal fick ringas, hundar fixas, hästar fixas, duschas och halv sju fick jag bege mig iväg. Musik i öronen och börja sjunga upp i bilen. Hur skulle detta gå. Inte sjungit på över ett år och efter stämbandsinflammationen förra året visste jag inte riktigt vart jag hade rösten. Men det upptäckte jag ganska snabbt att den var där den skulle och lägger jag bara lite träning så kommer säkerheten nog sitta där snart. Det kändes ganska betryggande. Kom dit i VÄLDIGT god tid. Nästan 35 minuter för tidigt men det var bättre det. Det vart en jättetrevlig kväll. Kul att vara tillbaka i körsamanhang och sjunga och jag måste säga att dom var jätteduktiga!!! Under åren har man hört ett par körer och det här var riktigt riktigt bra! :D Dom var glada att fått en sopran till och jag tyckte det var kul och skönt att komma igång igen. Ett par framträdanden hade dom inplanerat så nu är det främst rep inför Valborg. Halv tolv igår kväll var jag hemma. Då var det bara att ge hundarna medicin och ställa valpmat och krascha i sängen!

Vaknade traditionsenligt 06:59 i morse, hörde att mamma var påväg ut med sina hundar så jag låg kvar. Strax efter ringde mobilen... Ann-Sofie. Hon hade varit och lämnat Dumle på Landvetter så han har nu börjat sin resa över Atlanten!!! Jag kände verkligen med Ann-Sofie att behöva lämna ifrån sig grabben. Lika förväntansfull som jag är inför morgondagen, lika ledsen var jag för hennes skull men också otroligt tacksam över allt som Ann-Sofie gjort för mig och Dumle!!!!! I morgon ska jag åka till Dallas och först lämna Balloon och sedan några timmar senare hämta Dumle! Men allt hade flutit på bra på Landvetter. Så i natt sover han i Frankfurt och vid tio imorgon förmiddag lyfter planet mot Dallas. Jag har lovat att ringa och berätta när jag har honom i famnen imorgon!
När jag pratat klart med Ann-Sofie i telefon fick jag gå upp för jag har ju hästar inne som vill ha frukost. Morgonen var bara hundar och hästar. När jag kom in från stallet kom mamma med den roliga nyheten att brodyr huset kommer efter lunch!!! Hoppsan hejsan! Då fick jag snabbt göra om på mina planer. Snabbt åka till banken och sätta in två checkar och när jag kom tillbaka tog det inte lång tid innan huset kom...


Är det det här som kallas husvagn?

Där ska det stå... tipp och tjoff så...

stod det här!

Tänk sicket smidigt sätt att leverera ett hus... visst är det gulligt???? Inuti ser det ut:

Så på ena sidan... och...

så på andra sidan... det är i den änden som maskinerna ska stå. Jag ska ta bilder när det börjar hända lite där inne. Vi kan inte flytta maskinerna förräns el har kommit till huset. Det är kopplat el i huset men ingen kabel till huset...

Resten av eftermiddagen skall ägnas till att brodera en handuk till Balloon som han ska få med sig i morgon, ta in valparna och bada Balloon och fota honom inför hans avresa till New Orleans imorgon. Sedan ska jag njuta av att vara hemma en kväll. Två kvällar i rad har jag kommit hem halv tolv på natten och haft tuffa dagar och i morgon lär inte bli sämre... jag ska försöka kuska mig runt på Dallas Fort Worth International Airport Cargo Central.... DFWIACC som dom så enkelt förkortar det...

Inget föl ännu heller... det dröjer nog till helgen tidigast tror jag. Nu ska vi få regn i fyra dagar (vilket är väldigt välkommet!) och då blir det kallare så då kniper hon säkert ännu mer!!!

HÄ DÖ!!!

11 kommentarer:

Kattis sa...

Kamprad är en hyvens gubbe!! Kalles o lax!! Vilken lyx!!
Ha det så gott!
Kattis

Anonym sa...

Heej ! va härligt o finna ett ikea..för jag kan tänka mig att man saknar massa svenska godsaker :)
Broderian ser superfin ut !
snart snart en liten dumlepojk i denna blogg ! längtar ! :)
stora kramar från oss !

Anonym sa...

hä dö?! hihi! ja...lägg det på minnet nu då så du inte glömmer hur man säger det. ;)

Anonym sa...

här äter vi LCHF.(om du är nyfiken kolla in min blogg)
så lång va väl inte dagens blogg..du har skrivit MYCKET längre!
trevligt iallfall att du fick äta svenskt i USA.

Anonym sa...

Kul att gå på ikea, ett ställe jag gillar (jag tycker inte om shopping nämligen).. Tur du fick en dos av köttbullar igen :) Det går säkert bra med dumle och vi ser fram emot bilder och hur det gått på resan.. :) Sött litet hus du fått tag i.. Smidig leverans med måste jag säga!

Anonym sa...

Svenskt mat och Ikea det är väl saker man längtar efter.Vad fin hus att sitta och brodera i.
Hoppas att resan med Dumle gick bra.

Pia sa...

Kul med Ikea och att sjunga Det är du ju så jättebra på (sjunga alltså) Vad roligt att Dumle äntligen kommer Men jag förstår att Ann-Sofie tycker det är jobbigt Men med många många foton på honom här i bloggen snart Så står hon säkert ut ;) Fräck husvagn ;)

Anonym sa...

Otroligt vad smidigt att få sig ett hus - behövs inget markarbete heller? Bara att ställa ner på marken? Enkelt!
Förstår att du längtar efter Dumle och nu är det inte länge kvar innan han kommer (kl är 12 svensk tid) Kanske vi får se honom på bild imorgon igen?

Anonym sa...

Kan man verkligen sakna IKEA?!?! OK, för den svenska maten då - men varuhuset? Trångt, omständigt att ta sig igenom det osv... Kanske tanter på shoppingrunda beter sig bättre hos dig än här hemma?

Ser fram emot Dumlebilder snart då! :)

Anna Karlsson Widmark sa...

Känns det inte konstigt att handla mat på IKEA? =) Men schysst att man kan få tag på Ballerinakex även i Texas! Kramis på dig och Pia och hela djurparken!

Anonym sa...

Hejsan Cilla!

Vad smarrigt med svenska godsaker, vissa saker är ju bara underbara (såg dina ballerina kex o singoalla) Härligt att Dumle nu är på väg, ska bli jätte spännande att få se honom tillsammans emd de andra hundarna. Är ikea bättre i USA än i Sverige? Du som med all säkerhet har erfarenhet av bägge två :) HÅller med dig, vadå HÄ DÖ ??? Det låter ju inte klokt.. Du borde nästan gå in o berätta för dem hur det sägs ;)
Hoppas du får en trevlig dag idag snäckan.. Kram