lördag 14 mars 2009

Schlagerfinal!

Jag ska snällt börja från början och skriva... jag är så uppspelt själv nu så jag får ta mig i kragen...

Skulle gå in på SVT's hemsida vilket gick men det var inte förräns det var 1 minut kvar till sändningen som dom la ut det på nätet... tyvärr vart det också väldigt hackigt men det tror jag inte beror på SVT...

Petras klänning var fin men jag gillar inte riktigt när den är så tight över brösten som den här var...

Den här finalen var väldigt svårtippad. Jag satt och kollade listorna innan och det gjorde inte saken lättare så något förhandstipp från mig får ni inte. Däremot så önskar jag att Malena vinner bara för att det är så annorlunda. Hon skulle slå bättre än Caroline i Moskva där finalen går tror jag... Däremot tror jag att Svenskarna fegar ut och inte riktigt vågar rösta på varken Malena eller Caroline nu när det väl gäller...

#1 Måns Zelmerlöw... mycket hackig men nu är ju fördelen att jag hört det förut. Måns levererar som vanligt. Vet inte om jag kan tycka att dansarnas guldbyxor var så snygga dock men det har ju inget med låten att göra. Den här kan gå långt!

Nu kom jag på att jag kunde faktiskt gå in på Sveriges Radio och se om jag hörde det mer ohackigt där vilket jag gjorde... ljudet av från SVT's sida och där såg jag ju sändningen lite före än vad jag hörde men det gjorde ingenting, det var ju roligare att höra det i hel version... passade på att maila in en hälsning till SR, angående vädret runt om i världen som diskuterades vilt och den kom faktiskt med!!!
Nåväl... åter till låtarna...

#2 Caroline af Ugglas... jag hatar att jag gillar den här låten så mycket... det stör mitt ego på något sätt. Den skulle inte slå i Moskva tror jag just för att den är på svenska men i Sverige lär ni få höra den tills era öron trillar av!

#3 Agnes... Gillar inte kläderna... nääää... inte min smak direkt... Har ju aldrig hört låten eftersom det strulade den dagen och kan väl inte säga att den säger mig särskilt mycket. En popplåt som går hem till dom yngre tror jag. Jag har ju aldrig varit stor fan av Agnes röst över huvud taget. Slutet på låtet var riktigt tamt.

#4 H.E.A.T. ... Galen trummis! Fullt ös i hela låten vilket jag gillar. Sångaren har en bra röst och jag tror att denna kan gå långt i Moskva - om inte Europa har fått nog av lite hårdare rock på ESC. Förra året var det ju många låtar som var rockiga och dom slog ju inte alls...

Shirley Clamp... måste ju säga att hon har humor till att sätta sig själv som kassörska nu när det inte gick hennes väg direkt som hon ville. Gillar inslaget faktiskt

#5 Emilia... På något sätt blir man glad av låten men ett par sura toner här och var är inte riktigt trevligt. Den här blir en radioplåga men kommer definitivt inte till Moskva.

#6 Alcazar... (osäker på stavningen...). Poppig men hela konceptet med deras kläder gillar jag inte. Jag tror att tar dom sig till stora finalen måste dom byta kläder men där kan dom gå långt just för att dom är ganska kända i Europa i förväg men jag själv ser helst att det inte är dom som åker dit...

#7 Sarah Dawn-Finer... Var dansarna där sist??? Läckert var det varjefall och hissen är ju väldigt effektfull. Man känner att hon kunde ge lite mer röstmässigt än förra gången men sluttonen är absolut inte perfekt vilket kan bli hennes fall tyvärr....

#8 EMD... Jag gillade klädförändringen från svart till vitt! Dock måste någon fixa byxorna om dom går vidare - dom såg förstora ut på samtliga pojkar!. Den här ingår nog i min favoritskara. Jag är ju svag för sådana här framträdanden som är lite mer musikalaktiga...

#9 Sofia... Rymdkläder med höga stövlar? Inte min smak... Låten är stark och ganska bra men en nackdel är just att den är på grekiska. Jag förstår inget av den och får därigenom ingen koppling. Det här skulle lätt kunna gå vidare om dom hade varit i Greklands final och där lär den blir STOR!

#10 Molly Sandén... Sockersöt tjej som har en jättebra röst. Vacker staging. Hon är mer säker i sitt framträdande och sin röst än sist. Prickfritt framträdande men jag tror inte den kommer högt i listan och det hon stupar på är tyvärr hennes ålder tror jag. Blotta 16 år gör att hon kan komma tillbaka mååååånga gånger!

#11 Malena Ernman... Har ju aldrig hört låten. Svart klänning med fjädrar. Läcker staging med maskerna som dansarna har i slutet av låten. Malena har ju en så otrolig röst och en sån fantastisk utstrålning och på det slår hon ju dom andra med hästlängder, men frågan är just om svenskarna vågar skicka ett så annorlunda bidrag? Det är jag tveksam till...

Vem f*n ska vinna det här? Det är ju jättesvårt juh! Måns, Caroline, HEAT, Sarah, EMD eller Malena? Det är min favoritskara varjefall. Ser man på vad som slår i ESC så tycker jag nog EMD eller Måns. Vill man göra något annorlunda och fräckt - Malena. Skicka en Ballad - Sarah... men då måste hon sätta sluttonen... Jag kvarstår dock med att jag tycker att man ska våga skicka Malena - just för att sticka ut lite grann!

Internationella Juryn... Jag hörde ju radions snack här av Carolina Norén och Björn Kjellman och dom sa redan innan vi hörde rösterna att det inte var konstigt om Sarah fick 12:an eftersom hon alltid legat bra till hos dom så det vart inte så förvånande att dom hade rätt... Jag vart glad över att Malena fick ett poäng varjefall vilket faktiskt förvånade Carolina och Björn.

En mellanakt med Tingeling på ryska... jaha??? Dom fick ju med allt som Ryssland har... dockor, dansare, kläder, militärer mm, men om jag tyckte det var roligt? Nej... bättre saker kunde jag hittat på...

Juryröster...
  • Luleå - Caroline 12 p
  • Umeå - Måns 12 p
  • Sundsvall - Alcazar 12 p (Nu hade alla fått poäng varjefall vilket ändå kändes skönt)
  • Falun - Emilia 12 p (Malena poänglös :( )
  • Karlstad - HEAT 12 p
  • Örebro - EMD 12 p
  • Norrköping - Malena 12 p (Bra Norrköping)
  • Göteborg - Måns 12 p (Måns 2:a 12:a)
  • Växjö - Sarah Dawn-Finer 12 p
  • Malmö - HEAT 12 p (Konstigt att det inte blev Måns...han är ju från Lund)
  • Stockholm - Måns 12 p (Måns 3:e 12:a)

Vid det här laget leder Måns på 96 poäng före Sarah på 75 och Alcazar på 67.

Moto By feat. Charlotte Perelli... Killar ska inte ha läppstift... han såg helt drogad ut enligt min och att höra falsettsången förstärkte intrycket. Däremot när Charlotte kom in så blev det däremot väldigt effektfullt. Då gillade jag plötsligt hela framträdandet. Hon gjorde ju rubbet i det!

Folkets Röster

Här omrockerades det otroligt mycket i listorna... först fick Sarah 12 poäng vilket gjorde att hon uteslöts från segerstriden. H.E.A.T. fick 24 poäng och gled därmed också ut ur segerstriden snabbt. Måns - 48 poäng???? Blev det något fel där eller? Jag vart jätteförvånad över att han inte fick mer och det syntes att han själv blev ganska besviken också! 72 poäng till Alcazar vilket jag tror att dom fick bara för att dom är just Alcazar men det gjorde ju att dom inte heller åker till Moskva :). Nu står det mellan EMD, Caroline och Malena egentligen... 96 poäng till EMD... jaha, där försvann dom också! Nu är alla dom som låg i topp innan redan poängsatta så det står alltså mellan Caroline och Malena!?! Vågar Svenskarna det här? Ska jag få bita mig HÅRT i tungan? Eller är det Emilia som ska komma och susa förbi allihopa som en tromb för det är inte omöjligt det heller... 120 poäng till.... Caroline! Vinner hon eller vem vinner? och slutligen... 144 poäng till MALENA ERNMAN!!!!! Så otroligt roligt tycker jag. Svenskarna vågade och jag skall snällt ta tillbaka mina elaka fördommar om vad jag sa i början! Så roligt att Svenska folket kommer få lära känna henne på ett nytt sätt och faktiskt vågar skicka ett sånt utstickande bidrag till Moskva!!! Det trodde jag aldrig måste jag säga!

Jag lovar... jag ska försöka sitta här och kolla på den stora finalen i maj men risken är att den går den 2:a maj och då har vi stor fest här... jag får kolla upp det där varjefall men kul är varjefall att Malena åker till Ryssland och Moskva!

7 kommentarer:

Anonym sa...

hej.mina favoriter #4 HEAT,sångaren är SNYGG och låten är ASBRA!(danne blev lite svartis,hehe..)

och så #7 sarah dawn finer,hon är ju UNDERBAR,men hörde att sista tonen dog abrubt.

men måste medje att både caroline av ugglas låt och maria ernmanns låtar blir bättre och bättre ju mer man lyssnar på dem!!

Pia sa...

Ja det blev riktigt spännande till slut Många bra låtar nu när man har hört dem så mycket. Tur inte snälla vann.Tycker den där ugglas e hemsk Jag var inte så jätteförtjust i operasången heller från början Men det var den låten som satte sig i huvet direkt och det ska ju en schlager göra enligt min mening

Anonym sa...

Heej ! det var verkligen en spännande final !! rätt låt vann tror jag absolut !

såg i inlägget nedan också..vilken otroligt fin dallis i marsipan ! o brunprickig med :D

Anonym sa...

H.E.A.T var en av mina favortiter å trummisen e ju sååå snygg =)
Men lite hejade man på Malena oxå eftersom hon är härifrån Sandviken =) men det var en svårtippad final, men jag är glad så länge inte Ugglan vann

Daniela sa...

Oj, du har verkligen bättre koll på melodifestivalen än vad jag har. Jag vet ju ens inte vilka som deltog. eller jo, Genom att läsa din blogg. Jag har velat se det men jag har alltid haft så mycket att göra. Kram på dig!

Anonym sa...

Så, nu har jag läst ikapp efter en sjuk helg i sängen.... Vad skönt att resan gick bra för Dumle och att han äntligen kommit till dig. =)

Anna Karlsson Widmark sa...

Vad bra att du skrev en sån detaljerad Melodifestivalblogg! Nu är det ju som att jag har sett den! Och jag tror nog rätt låt vann, vilken skräll! Skönt att inte Ugglan vann, jag får eksem bara jag tänker på henne, hu!