torsdag 26 mars 2009

Japp bloggar

HEJ!
Japp här... ja det är väl matte (Cilla) som gör det fysiska men jag ligger bredvid och säger vad som ska skrivas liksom. Jag får vara med henne lite på ovanvåningen nu när jag har varit inlåst så mycket idag för att jag ska få lite sällskap ibland. Det är skoj med sällskap. Annars blir det ju lite ensamt...
Idag har matte varit iväg hos veterinären en massa gånger. Bilen rullar själv dit snart. På morgonen var det Geisha (*morr*) och Crispy som var iväg. Det är vi tre som är öronbarn just nu... Först på morgonen pratade dock matte med en veterinär från Helsingborg som förklarade lite för matte om vad som gäller för MRSA-hundar i Sverige. Det samtalet var inte vidare upplyftande kan meddelas, hon var rejält ledsen när hon la på men också väldigt tacksam för att Alexandra, veterinären, hade hjälpt och förklara en massa och gett en par tips. Nåväl... Förra veckan gjorde vi ju tester på Geisha för att se om hon kanske också hade den där jobbiga saken MRSA men det hade hon inte vilket var skönt. Hon hade andra fulingar i öronen men dom var lite lättare att behandla åt minstånne. Både Geisha och Crispy har ju blivit mycket bättre i sina öron. Det är viktigt att jag inte får träffa Crispy just nu vilket jag tycker är synd, hon är ju så snäll!!! Dom tog nya prover på Crispy för att skicka iväg och båda ska på återbesök om en vecka.
På eftermiddagen var det min tur. Matte var nog sur på mig i morse för jag fick ingen frukost! :(. Sedan fick jag sitta inlåst efter morgonpromenaden fram tills vi skulle åka... Så när jag kom ut var jag den gladaste Japp man någonsin kan tänka sig! Jag var så glad så ni anar inte. Inte ens en kalv på grönbete är så glad som jag var! Så fick jag åka bil! Det är ju också jätteroligt juh! Men sedan var det roliga slut :(... Jag fick en spruta i frambenet mot min vilja och jag vart heeeeelt groggy. Jättejobbigt var det. Jag kände hur dom höll på att ta bort bandaget på mitt huvud men jag bara orkade inte streta emot som jag ville. Det bara gick inte... Dom studerade mitt öra noggrannt
28 stygn har jag i örat totalt... det ni! Men visst ser det fint ut. Dom här bilderna tog dom också innan dom tvättade rent örat. Själva tvätten var faktiskt jätteskönt. Det var Adriana som tvättade. Hon är snäll hon! Dr. Ennis tittade också på det och höll också med om hur fint det var. Efter tvätten lade dom nytt bandage på och jag fick nog en till spruta för efter en stund vaknade jag igen. Jag har så ont i huvudet när jag har sovit så där. Mamma körde hem mig och jag fick gå in i rummet igen och sova ruset av mig. Det var ganska skönt faktiskt! Dr. Ennis och matte kom tydligen fram till att jag ska tillbaka på lördag för att lägga om bandaget igen. Det är ju lite problem att jag är så glad för jag måste bli så där jobbigt groggy för att det ska gå och lägga om mig. Annars försöker jag klia och härja och ha mig och det tycker dom inte om människorna... Jag som bara försöker stå upp för mitt namn "Don't Worry Be Happy". Eftersom det är så många stygn så får jag nog ha kvar den här trattskrällen på huvudet minst en vecka till... det var INTE upplyftande att höra! Men det har börjat läka varjefall vilket är skönt. Så nu har vi bandageomläggning planerad till lördag, måndag, torsdag och så får vi se sedan... Matte tycker varjefall att jag är duktig på att ta min medicin! Jag vet ju att det hjälper så det är bara att tugga och svälja och hoppas att det kommer en skinkbit efteråt... *hi hi*... men det gör det sällan...

Vädret har än så länge varit bättre idag. Nu drar det in lite skitväder igen så vi får väl bara hoppas att natta blir lugn. Jag ligger här bredvid matte som sagt och har precis varit ute själv i trädgården en timme... dötrist... ingen får leka med mig!
Så det får nog vara allt för idag... jo, mattes nackspärr är faktiskt lite bättre. Hon är fortfarande på smärtstillande tabletter men har inga större bekymmer varjefall vilket är skönt!
Kram till alla vänner som stöttat mig!
Från Jappman

10 kommentarer:

Anna Karlsson Widmark sa...

Heja Japp! Vad duktig du är! Och en vecka är inte så länge, det klarar du, sen får du vara mer som vanligt igen! Kramis på dig!

Anonym sa...

du är så duktig japp som bloggar själv!! och så fint dom har fixat med örat ! det kommer bli som nytt igen :)
du får säkert snart vara utan tratt o då kan du lära dumle alla bus du kan ;) stora kramar o extra nospuss till crispy !

Anonym sa...

Va skönt att du är bättre nu! Hoppas örat fort blir bra så du får leka med dom du vill leka med igen.. :)

Humlan sa...

jisses det var ingen liten skråma direkt. Hoppas du blir bra fort. Tratten är tråkig men 1 vecka det går fort.

Anonym sa...

Hei Japp
Jeg må sende en hilsen til deg selvom jeg ikke kjenner deg. Du er jo så skjönn!!! Jeg er selv en vakker diva, din mamma kjenner meg, jeg var lite blyg når hun hilste på meg i Växjö men det skal jo en diva vara. Håppas örat blir bra igjen fort (stilige styng bra sy arbeide) men hva hende egentlig?? Krya på deg!!! Mange kramar från en prikkekompis (vi må holde ihop)
Bubbi, og mor som har skrevet ned for meg. SOm deg ligger jeg i sengen å dikterer hva mor skal skrive, vist er dom snälla!!!

Anonym sa...

oj! stort men såg ju jättefint ut iaf, kommer nog inte synas så mycket sen? hoppas dom pysslar om dig och skämmer bort dig en vecka till nu då japp! ;)

Anonym sa...

Jisses 28 stygn. Men örat ser super fint ut. Dom har verkligen gjort att bra jobb. Heja Japp =)

Anonym sa...

hej japp.
vi är nettans två katter och vi sänder en hälsning om att ditt öra ska läka och bli bra.
här har vi fullt upp med att vakta matte som är mycket sjuk,hon hostar,nyser,fräser. husse har fullt upp med att ge henne medicin,sen däckar hon igen.
de trodde det va lunginflammation,men det är det inte,men streptokocker(antar hon har pussat för mycket på oss!)
så vi sitter här på sängkanten och håller tassarna för att hon ska bli bra igen,så hon kan leka med oss.
/tass på dig från oss katter och krya på dig.

Anonym sa...

oj det var inte några stygn men det såg väldigt fint ut och precis som emelie skrev så kanske det inte kommer synas så mycket sen! hoppas att tiden tills du är trattfri går fort och att du snart får vara med alla hundkompisar igen.

Becajos candyman sa...

calle skickar en krya på dig kram han vet hur det känns o ha stygn dock inte så många calles matte vet oxå hur det känns med stygn vi tänker på dig!!! örat kommer nog bli jätte fint när det har läkt!!! måste oxå skicka en komentar om att vi tycker att lilla dummle är en väldigt söt prick gillar han mörka ansikte!!! kram från oss