fredag 20 mars 2009

Man ska ha husvagn...

Kabe, Hobby, Polar och allt vad husvagn heter... här snackar vi HUSVAGN

Först lite annat... meningen var att mamma och jag skulle vårstäda i trädgården på morgonen för att förra ägaren av huset skulle komma men han ringde och sa att han inte hann och då sket vi i det... istället åkte jag till banken och påväg hem skulle jag förbi Japp tänkte jag. Dom hade jättemycket att göra på sjukhuset så jag kom lite olämpligt men trevliga som dom är så tog dom ut Jappman en stund till mig. Samtidigt ringde nämligen mamma och sa att huset kom om 20 minuter... så jag fick bara 5 minuter med min stora härliga pojke. Men han var piggare och lite gladare idag :) Imorgon ska jag åka dit och mysa länge med honom...

När jag kom hem var det redan lite folk här och väntade på transporten och det dröjde inte länge innan dom kom... hushalvorna...
Eftersom vi har sett andra transporter komma in här som är MYCKET mindre så visste vi att det var omöjligt för dom att få in detta ekipage genom den normala vägen. Men herrarna som skulle utföra arbetet sa att det skulle gå att få in den vanliga vägen och började genast arbetet...

Först prövade dom med att köra framåt. Det var visst för tight... (Cilla vs. killarna 1-0) Jo men det ska gå sa dom och gav sig på projektet "vi backar in det..."
Och då höll det på att gå riktigt åt helvete rent ut sagt. Här sitter huset fast i diket som håller på att sjunka och lutas upp mot taggtrådsstaketet... (Cilla vs. killarna 2-0). Då insåg dom att det var nog bara att plocka ner delar av taggtråden (som det var sagt från början skulle göras) och ta in den lite längre bort
Jajjemen, då gick det finfint över diket... men så i förra veckan hade vi ju lite regn här... typ ganska mycket regn vilket gör att det är hyfsat mjukt i marken vilket vi fick erfara....

Men det här klurade dom ut ganska enkelt faktiskt... behöver ju inte säga att gräsmattan är totalt förstörd va? Färden gick vidare mot slutdestination av första halvanFörbi mangårdshuset.... och voila! På plats...

Det var väl inte så svårt? Bra, då gör vi samma sak med andra halvan...

Diket... inga problem för dom här herrarna längre...


Genom trädgården (utan att sitta fast den här gången) och förbi huset och så skulle det ju bara måttas in...

Vid det här laget börjar hästarna bli ganska så förundrade vad i all världens namn vi egentligen håller på med....

Och så var äntligen framsidan också på plats...
eller????

Den här springan behövdes tydligen som arbetsutrymme räknade vi sedan ut. Nu skulle massor göras... framförallt skulle huset upp på betongblock vilket till en början gjorde att det såg ut som en saaaaalig röra överallt
men allt eftersom tiden gick så kom huset mer och mer ihop. Fråga mig inte hur dom gjorde för det gick så långsamt men när dom lämnade för dagen klockan halv sju ikväll så såg det ut så här...

Den största frågan är nu... kommer dom tillbaka imorgon på en lördag eller först på måndag? Dom har visserligen tejpat/plastat ihop alla springor så börjar det regna så regnar det inte in...
Vi trodde dom skulle bli färdiga idag (optimister) så man kunde gå in i huset men så vart det inte :( Men det gör ju bara att ni får fler dagar med husbilder på...
Här i USA har man en rolig sak tycker jag... klockan 06:44 i morse blev det vår i hela USA... hallå? Har man satt en tidspunkt för det? Men det ironiska är faktiskt det här... jag har inte varit mer ute idag än någon annan dag men jag har baskemej blivit solbränd! Jag skämtar inte men jag måste åka och köpa solkräm imorgon för jag har bränt kinderna ordentligt!!!
Fick brev idag också från polisen i Sverige. Man har tydligen tagit en person som har haft mitt stulna körkort på sig och uppgivit sig för att vara mej... jäkligt klurigt va? Det blev ju stulet i Helsingborg för 1½ år sedan och jag undrar hur den personen har förklarat att hon (det måste ju vara en tjej) var i Hbg när jag nu är skriven i USA? Enligt pappret så har personen haft mitt körkort i SIN plånbok som i sin tur låg i vederbörandes jacka... förklara den du om du kan!!!! Ska ringa till dom på måndag och höra vad dom gör här näst åt det... jag fick mig ett gott skratt!
Men vi har inte bara haft med den svenska polisen att göra idag, vi har haft besök från Sheriffen också... nej inte vi men nästan... mamma var och skulle köpa kinamat och när hon var påväg hem stod en kille som hade fått motorstopp på tågrälsen! Mamma åker hem och byter bil och slänger in sin väska i huset. Jag var vid tillfället på andra sidan huset så jag hörde bara att hon kom hem. Jag gick runt huset och insåg att Greta (vår gamla vita skruttbil) var borta. Öööööhhhh... gick in och såg mammas väska och fattade ingenting. Tog bilnyckeln till nya bilen och började rulla ut för jag räknade ju ut att något hade hänt. Just då tänkte jag att något måste ha hänt nära, det måste vara blod för annars skulle mamma inte byta bil (Greta är inte fixad efter Japps blodbad) och jag kom inte långt förräns jag såg bilen över tågrälsen... kollade på klockan... här går mest frakttåg men jag har börjat lägga märke till att dom går runt kvart över och kvart i för det mesta. En annan bil har stannat vid vägkanten och ringer polisen men deras telefon dör så jag ringer upp polisen men samtidigt kommer Sheriffen åkandes förbi. Vi försöker reda ut situationen och han försöker hitta vem fan som äger bilen och när kommer nästa tåg? En fredag??? Efter ett par minuter kommer mamma åkandes i Greta *puh*, hon är oskadd varjefall... och hon har förklaringen på allt... hon kommer åkandes och den stackars grabben har fått motorstopp på fel ställe och har fått panik. Mamma har åkt hem för att byta bil till Greta som varejfall har ngåot man kan dra bort bilen med och försöker hitta någon som kan hjälpa men misslyckas. Då kör hon grabben till en familj som han känner längre ner på vägen som kan hjälpa honom. När han får hjälp åker hon tillbaka och ser mig vid bilen och allt blir förklarat. Det tar sedan inte många minuter innan grabben kommer tillbaka med ett äldre par. Minutrarna har tickat och vi har inte fått fram när tåget kommer så det var snabba puckar att få av bilen från tåget men det gick bra. När bilen var avdragen och förbi bommarna kände man en lättnadens suck i luften. Dock tog det nästan en 20 minuter till innan nästa tåg kom så det som brukar komma kvart i kom aldrig eller hade varit tidig...
Nu på kvällen är det bara dom vanliga rutinerna kvar sedan är det sängen som gäller. I morgon är det SOVMORGON för den som undrar! D.v.s. att jag lär väl vakna kvart över sju som vanligt...
HÄ DÖÖ
ps... klockan är nu 21:08 och tåget tutar förbi...

7 kommentarer:

Anna Karlsson Widmark sa...

Du verkar ju aldrig ha tråkigt i alla fall... Saknar du inte det? Att sitta och stirra in i väggen och undra vad du ska hitta på? Kramis!

Anonym sa...

Nu förstår jag hur Extreme home makeover kan bygga ett helt nytt hus med tomt och allt på ett par dagar!!!

Anonym sa...

Cool bildserie! Men man ser fortfarande inte om det är ett trä- eller metallhus! Tala om!!! :)

Och hur funkar det med era thunderstorms? Står huset verkligen kvar när det inte är förankrat i marken?

Anonym sa...

Så finfint det blir du med huset ! och ni är guld värda som hjälpte stackarn på spåret !spännande läsning !
Ha nu en lugn o skön helg ;) kram!

Anonym sa...

Ja tråkigt lär du väl inte ha för jösses vad det händer saker hos er.. Ska bli kul att se hur huset blir sen när det är klart.. :)

Daniela sa...

Häftigt hus! Skönt att få det på plats. Vad var det för bil han hadde? Var det inte bara att dra ur växeln och knuffa bilen? Det är ju lite nerförsbacke vid rälsen där du bor..
Hur går det för gräsmattan? :P
Ha det underbart!

Anonym sa...

Jag är fortfarande enormt facinerad av "husbyggandet". Behövs inget markarbete? Ställer dom bara ner betongklumparna direkt på gräsmattan och så huset på? Blr det inga sättningar så att huset efter en tid står snett?
Det är helt fantastiskt, snar kan du flytta in i ditt hus...