söndag 8 mars 2009

Tidsomställning

Det är inte mycket vi är före med här över tidsmässigt med tanke på att vi ligger ett par timmar efter er... men omställning till sommartid är vi före er med! Vi ställde fram våra klockor en timme i natt... det var INTE roligt när klockan ringde 06:00 i morse för då var klockan egentligen 05:00. Mörkt ute var det också fortfarande. Men det var bara att kravla sig upp för att slänga ut hundarna en första omgång. Japp var inte riktigt fräsch på ett framben såg jag så jag beslöt mig snabbt för att dom skulle få en riktigt lugn dag idag. In med dom och ut med valparna. Klä på mig och ner och fodra hästarna. Aisha och Bumlan är inne på nätterna nu eftersom Bumlan har redan gått över 4 dagar och det är inte ens i närheten av fölning att tyda på juvret. Men hon kanske är som sin mamma och då fyller hon det 1 timme innan fölning. Någon halm har jag inte fått tag i ännu så jag har fått strö med ett speciell sorts av hö. Det finns något som heter Costal Hay och så finns det AlfaAlfa hay här, och det är den senare man låter hästarna äta, Costal hay är för kossorna... men det får hon ha som bädd nu tills jag får hit halm. Bättre än spån varjefall! Så var det iväg till Kay och fixa hennes hundar. Två valpar ut i varsin utegård, en vuxen ut i en utegård, första gruppen - bestående av två hundar ut i en halvtimme, sedan byta gäng till nästa två som också vill va ute i en halvtimme. Sedan skall den vuxna hannen in och valparna. *puh*. Fixat, åkte hem och slängde i mig en skål flingor. Vid den här tiden är klockan kvart i nio... vid nio var jag nere i stallet och började avmaska hästarna. Alla var jättesnälla, till och med Aisha(!) förutom Hanniball som snabbt fattade vad det hela handlade om och drog järnet ifrån mig. Han skulle baskemej inte avmaskas!!! Han får sin spruta ikväll! Han kommer inte undan. Släppte ut Aisha och Bumlan och mockade stallet. Klockan tio var jag färdig med allt! Upp i huset och fortsätta avmaskningsprocessen men nu med hundarna. En tablett till varje dallis och cocker och två till bernisarna. Mammas hundar har inte fått sitt ännu, det får dom senare. Och så fästingmedel till alla också! Kollade mailen och fick genast lite merarbete med saker jag glömt. Men nu är det fixat :).

Klockan är halv tolv, mamma är i kyrkan och jag borde ställa mig en snabbis i duschen... svettig som en jag vet inte vad här efter förmiddagen. Vid ett ska jag tillbaka och släppa ut Kays hundar och klockan 3 har jag hundlektion igen. Återstår att se om det regnar som 17 då eller om det är uppehåll. Det kommer lite skurar med regn ibland. När hundkursen är över ska jag ta in Aisha och Bumlan för att sedan ikväll åka bort till Kays hundar en sista gång. Hon kommer hem ikväll vilket faktiskt är väldigt skönt! Det är alltid jobbigt att ha något extra även fast det bara är för tre dagar. Men det är ganska skoj också.

Fick igår kontakt med en gammal kompis som jag tappat kontakten med. Det var jätteskoj. Det visade sig att hon hade en hemsida som jag ville slå ett litet slag med. http://nogg.se/annacarlson. Hon har låst sin blogg men jag tycker att ni ska gå in och kolla på hennes otroligt fantastiska tårtor hon gör. Jag hade inte en aning om att hon satt på dessa talanger. Grymt avis blev jag, ännu mer med tanke på vilka äckliga tårtor dom gör här i USA... det smakar bara socker och artificiellt... ni kan se Annas tårtor om ni går in på bilder eller galleri och sedan mina tårtor... så grymt häftiga!

Försökte ju lägga in en bild igår på mammas valpar men det gick ju inte vidare bra så jag gör ett nytt försök...


Idag gick det bättre... dom verkar må bra och växer och gror. Häftiga färger tycker jag. Två mörka soblar, två röda och en mittimellan... några namn har dom inte fått ännu.

Nej, klockan är nu 11:40 så det är väl dags att jag ställer mig i duschen och flyger vidare genom den här dagen...

Kramiz

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
jösses va du har varit effektiv idag då,va duktig du är!
vi va hos svärmor till 04.00 inatt opch hade jättetrevligt,så här vaknade vi inte förräns 13.00 idag..nu ska jag städa,ha en bra fortsättning på dagen!
kram från nettan.

Anonym sa...

Heej ! oj vad du hunnit med ! tack för mailen också !
dem där valparna har så härliga färger !
Hör av mig i morgon igen :)
kraam !

Anonym sa...

Du är SÅ effektiv! Man blir matt av att bara läsa om det. :)

Anna Karlsson Widmark sa...

Hjälp vad du snor omkring! Jag blir trött av att bara läsa om det. Men cocker-valparna är såååå söta! som små gosiga korvar! Jag ska skaffa hund, tror bara inte att katt-damerna skulle bli så förtjusta. =) Kramis