söndag 26 juli 2009

Den brann...

Idag har varit en produktiv dag. Jag vaknade vid strax efter sex vilket passade utmärkt i min planering. Upp och släppa ut mina hundar, mammas hundar, fodra hästar, byta hundar och iväg till Kay och ta hand om hennes hundar. *puh*. Halv nio och det avklarat... fixade lite brodyrmönster och satte igång och brodera på ett par av täckena jag tvättade igår. Blev riktigt bra faktiskt! Långt ifrån klar men när ett är helfärdigt ska jag slänga på det på en pålle så ni får se... Vad nu man har för användning av fleecetäcken mitt i sommaren, men när jag sedan ska iväg på något så är inget broderat och nu har jag tiden... Halv tolv gav jag upp... insåg att en brodyr skulle ta 1½ timme att göra och den var klar då men jag hade fått gjort 8 andra brodyrer samtidigt på den andra maskinen så produktiv var jag allt. Ska fortsätta imorgon...
Sedan fortsatte bestyren med hundarna. Hundar hit och dit högt och lågt. Jag fick för mig att jag skulle fixa spolspiltan i stallet juh... projektet skulle fortsätta idag. Igår fick jag bort täckeshängaren som stod där och idag åkte skottkärran ut tillsammans med allt hö som av någon anledning hamnat där... Jag köpte en högtryckssprut av Marie som flyttar hem till Sverige... den tyckte jag skulle få jobba idag... och till en början gick det prima. Men helt plötsligt ändrar den läte och trycket sjunker. Jag vänder mig om och ser en rykande högtrycksapparat!!! Får tag i saxen och lyckas klippa av vattenslangen och spruta på apparaten och sedan springa och rycka ur elsladden... å där stod jag... med en trasig vattenslang, trasig högtrycksapparat och ett halvfärdigt stall...
Jaha... släpade upp vattenslangen (skall tilläggas att den var lite trasig innan) till containern och tog mammas. Kopplade in den och på med munstycket... det är sånt multimunstycke så jag kunde få hyfsad hård stråle varjefall. Varjefall så pass bra att jag kunde fortsätta mitt projekt med spolspiltan...
Tyvärr tog jag ingen bild före men efter såg det ut så här... Karin och mamma kan intyga på en viss skillnad tror jag...

Spolspiltan fixad... det syns tydligt att förra ägaren har haft plastmattor liggandes där...

Stallgången fick sig en sopning... det var behövligt. Den är så otroligt tung att sopa för dom har gjort ränder i cementen som går på tvärs, inte längsmed så man sopar i mothugg hela tiden :( Det här stallet är inte särskilt genomtänkt om någon undrade kan jag säga...
När jag var färdig var det dags att åka sista vändan till Kay. Innan släppte jag ut mina valpar i mammas trädgård och Daim i sin egen hage och Japp och Co-Co för sig. Nu när tikarna löper så försöker Daim para sig med Japp vilket gör att Daim river Japp på sidan och Japp har ganska ont... men när jag kom hem var Daim plötsligt inne hos Japp och Co-Co. Först trodde jag att han tagit sig under huset men ser inte vart han har varken gått in eller ut. Då kom jag att tänka på det här hålet han har börjat på:

Men när jag skulle gå och fota det så blev jag osäker... kommer han under där??? Valparna kommer under så jag måste gjuta igen där här i veckan men Daim? Daim är en ganska stor herre... Så enda utvägen jag ser att han har lyckats med är helt enkelt att hoppa över staketet??? Jag har inte en susning... verkligen inte en susning. Jag vet bara att Daim var på ena sidan staketet när jag åkte och på andra sidan när jag kom tillbaka! Hoppsan som löper var inlåst så för Daims del kom han ingen vart *hehe*.
Jag gick in och tog mig en välbehövlig dusch. En sådan, ni vet, där ingen annan utväg än duschen finns. Dom har sagt att det ska vara 30% chans till regn idag men än har jag itne sett någon droppe. Men förra gången det regnade fick jag en ganska häftig bild som jag laddade av idag...


Sitter och funderar på vad jag ska göra av middag... jag är helt fantasilös. Det var länge sedan jag var så här fantasilös. Jag har inget hemma, orkar inte åka någonstans egentligen och kan inte komma på vart jag skulle åka OM jag skulle åka någonstans... det lär nog sluta med en knäckebröd igen...

3 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

nä daimstrutis..pia tror inte riktigt på att pappa daim gör så inte ;)

Maria sa...

Idag hade du att göra ser jag.. :) Men jag håller med om matlagningen, för även om jag har mat hemma så tycker jag det är pest att laga till den. Så därför slutar det ändå i knäckebröd för mej.. :)

Karin sa...

Jag intygar! Spolspiltan ser inte alls ut som den gjorde. Mycket renare och finare nu!!