lördag 24 januari 2009

Låååååååång Blog

Idag är det massor att avverka så vi börjar direkt...

Väderrapport: Mulet, +1 grad, snålblåst...
Så mamma, du behöver inte va avis på vädret varejfall...

Igår kom Jain över och hjälpte mig att fota dallisvalparna så här kommer först dom bilderna:

Daimilus Basket of Candy "Candy"

Daimilus Bounty Girl "Bounty"

Daimilus Bisquit Boy "Bisquit"
Ser ni det blåa ögat?

Daimilus Bubble Balloon "Balloon"

Bisquit visade även upp den andra sidan...

Igår var jag och gjorde "vanlig" shopping... men jag hittade en intressant sak som jag bara inte kunde motstå att köpa... ni fattar varför va?

Men det roliga med muggen eller koppen (vad man nu vill kalla den) är att det egentligen är en kruka... Jag vet inte vad jag ska ha i den ännu men det löser sig nog... visst e den ball? Det är typiskt sånt jag inte kan leva utan när jag ser det...

Det var det från igår, nu till natten... vanliga människor sover på natten men inte vi tydligen... Dels så har cockrarna skällt för VARJE tåg som kom i natt... och för den som undrar så går det ett tåg en gång i halvtimmen nattetid ungefär... suck och stön... Klockan halv två i natt vaknar jag av ljudet av en hund i en papperssäck. Jag förstår ju snabbt att det är en stor hund. Jojjomen, Oliver tagen på bar järning med huvudet långt ner i Crispys Z/D säck! Suck och stön säger man väl då?!? Jag lämnade Crispys dörr öppen för att hon inte skulle väcka mig vid fem men det hjälpte ju inte så mycket ändå... Klockan fem beslöt sig Japp för att nu ska mamma mysa med MIG OCH BARA MIG.... I Japps värld innebär det att han skall lägga sig ovanpå mig, oavsett hur jag ligger och sedan ska han försöka nå mina öron och slicka dom rena... att tillägga var att jag var nyduschad innan jag gick och la mig... klockan halv sju hade Oliver (återigen) tagit sig förbi en avspärrning så då vaknade Daim av att Oliver var närgången fast fortfarande på rätt sida sitt staket så att säga, det är dubbla staket där... då var det bara att gå upp och börja dagen helt enkelt...

Nu tänkte jag ju då förklara dom något komplicerade morgonrutinerna här i huset. Huset är indelat i tre zoner kan man säga... "cockerzoonen", "dallis zoonen" och den "mixade zoonen". I Cockerzoonen ingår Robbin, Zascha, Texas, Molly och Zigge. I Dalliszoonen har vi då Daim, Japp, Co-Co och Hoppsan och slutligen i den Mixade hittar vi Question, Billan, Crispy, Oliver och Geisha... Börjar med att släppa ut dom mixade... Crispy vill in ganska snart och det vill även Billan som abslut inte gillar att vara ute. När dom är inne släpper jag ut Cockerzoonen till Oliver och Geisha som är kvar ute. Skallet är i full gång. Nattens byte: lösnaglar... (dom äter alltid upp något...) Passar på att ställa fram frukost och rent vatten till alla hundar. Sedan kommer trixet (som inte riktigt funkade idag)... Cockrarna skall in i mammas sovrum igen och Bernisarna skall byta trädgård till den andra trädgården. Idag beslöt sig dock Robbin för att gå med Bernisarna... Problemet är bara att han har lärt sig hur man kommer ut därifrån den lille röde skiten... Bernisarna var där tillsammans med Robbin och Dallisgänget fick komma ut. Höll ett öga på Robbin. Dom var väl ute en 7 - 10 minuter sedan vill dallisarna in eftersom det var så kallt. In med dom igen. Skulle släppa tillbaka Bernisarna, Robbin var borta!!!! Svordommarna flög ur munnen på mig varierande av skrikandet av Robbin. Ut på framsidan av huset och jag hann inte särskilt långt innan jag såg den röda lilla cockern fullt ös med att spåra på gräsmattan. Ropade honom till mig och "faran var över". *puh*. Vi har ju pitbullterriers till grannar, en väg ganska nära och ett tåg som sagt inte allt för långt bort... In med honom och sedan var det bara att sätta igång med valparna. Frukost fick dom redan vid fem på morgonen så det var avklarat så nu var det städdags... första omgången. När det var klart och händerna skurade var det frukost för en annan... Tiden gick och innan jag visste ordet av det var klockan nio, dags att åka till kyrkan och hämta mat... mer förklaring senare. Kontroll av alla hundar, stänga och låsa alla dörrar. Oliver och Geisha fick vara kvar ute. Innan jag åkte ville jag ge hästarna mat och gjorde det enkelt för mig, slängde in ett par balar hö i bilen och långt ner i hagen med det... När jag stod där och slängde ut hö't ur bilen hörde jag konstiga ljud från trädgården... Fråga mig inte hur men helt plötsligt hade Daim kommit ut i trädgården!!!!! Dessa djur är alltså helt fenomenala! Jag tror att inte nog med att Daim har lärt sig hur man öppnar alla dörrar i huset så vi har fått sätta säkerhetslås på dom så har han även lyckats få upp hundluckan som har varit stängd och genom det kommit ut. Han är väl oslagbar!!! Jag såg på avståndet att det ändå inte var storfight. Jag tror Daim kände sig lite underlägsen mot två stora Bernisar, och dom är ju ändå dom sista som vill bråka. Tillbaka upp till huset och stänga in honom... Allt låst och säkrat och stängt så han inte ens kan komma till hundluckan och jag beger mig av mot kyrkan i Wills Point... Vid det här laget (klockan är bara 09:10) känns det som om hela dagen har gått... Angelfood... det är mat som man får köpa billigare genom kyrkans administration om jag har fattat det hela rätt. Och för den nu som oroar sig för att jag inte kommer få någon mat i mig nu när mamma är borta kan sluta oroa sig...

Det var ju mat för två tre veckor för en hel familj här... hur ska jag ta mig igenom detta????? Och jag som har fått hårda restriktioner från doktorn att gå ner i vikt (fast inte bryr jag mig om det...) Men mat har jag varjefall ett bra tag framöver... plus allt som mamma hade köpt in innan hon åkte... jobba må jag göra men hungrig - då får jag skylla mig själv!!!

I eftermiddag börjar en valpkurs. Tyvärr bara en deltagare men vaddå, det kommer nog gå bra ändå. Man måste ju börja någonstans ellerhur? Det är en schäfervalp som ska komma... Co-Co kanske ska få va med en stund tänkte jag... Sedan blir det vända 2 med valplådorna och så blir det bara att ta det lugnt! Efter den här morgonen tror jag att det behövs...

2 kommentarer:

Anonym sa...

nu ska jag berätta att lilla dumle har en speciell sak för sig ..de får busa av sig i en liten hage inomhus o då o då..de andra busar o han rymmer.Kvittar hur säker man gör den.Så jag kan riktigt se hur han kommer följa tätt efter pappa daim genom öppnade dörrar o staket ;)
Hoppas du får sova gott i natt vännen !!!kram !

Saint Cox sa...

Det är aldrig någon som har lämnat mitt bord hungrig. Jag är glad att bara ha en katt just nu! Ring Terry och lägg cement imellan stakete och marken, hundarna har ju redan grävt rännan
Love mamma