onsdag 28 januari 2009

Slutkörd

Att ha hand om 14 vuxna hundar och 8 valpar är inte det enklaste man kan göra kan meddelas. Det har blivit lite slött med bloggandet för när kvällen kommer är jag så trött så jag orkar inte sätta mig och fixa med bilder och bara att försöka göra något med mina tröga hjärnceller är övermäktande. Satt igårkväll och skulle försöka blogga, men inget kom överhuvud taget. Och försöka skriva en tredje blogg utan bilder, det tror jag är gansk aointressant i det långa loppet.

Först lite rapport från Sverige. Det verkar som om mormor fått en operationstid till sitt knä, höft eller rygg (vet inte riktigt vad) i februari. Sedan är ju frågan om hon vill ta den eller inte. Personligen tycker jag definitivt hon ska ta den. Ser inte någon anledning till att inte ta den. Dels så varför ska hon betala för samma operation här över när hon kan få den gratis i Sverige? Det är ändå där hon lagt alla skattepengar under alla år, dom borde hon väl få tillbaka på något sätt? Dels så kan det bli otroliga språkförbistringar om hon skall opereras här. D.v.s. att jag eller mamma får vara med och förklara lite mer ingående vart hon har ont så att läkarna verklgien förstår hur viktigt det är. I Sverige förstår läkarna svenska och mormor pratar utmärkt Svenska vilket underlättar enormt.

Alfa Moving har varit och kollat på mormors flyttlass igår tror jag det var. Mamma har varit och vaccinerat Maja, mormors (och delvis min) katt. Hon har fått Rabiesvaccin och pass och alla andra vaccinationer som hon behövde. Veterinären trodde inte att resan skulle bli svår för katten. Smidigt är ju att vi kommer kunna skeppa både Maja och Dumle samtidigt, så blir det lite enklare (dock tyvärr inte billigare). Men det går varjefall att samordna. Så där rör det på sig en hel del :)

Här över då... jo om vi börjar med vädret.. Igår hade man totalt fnatt på TV här. Dom varnade för icestorms. Jaha tänkte jag, is och storm - ingen bra kombination. Dom sände lokalt istället för nationellt på många kanaler vilket ju inte bådade gott. Och jag var verklgien tvungen att åka iväg en liten trip. Visst, det regnade men någon isstorm var det ju inte tal om... Tills jag kom hem. Det tog inte mer än 10 minuter så började dom rapportera om olyckor precis där jag hade varit. Det går på 20 minuter och vägarna här är istäckta... Livsfarligt egentligen. Jag hade förberett så hästarna fick komma in, det var ordentligt kallt så det var bara att bylta på dom täcken igen. Stackars djur. Ena dagen 15 grader och andra dagen -10. I morse när jag fodrade såg det ut så här på staketen:

Det är inte vanligt i Texas kan jag säga. Men vi har verkligen bosatt oss på rätt sida av Dallas för på den västra och norra sidan har dom haft så mycket trafikproblem så ni anar inte. I Fort Woth (en del av Dallas kan man säga) hade dom mellan 12:00 och 18:00 över 500 trafikolyckor igår!!!! Amerikanarna blir helställda när det kommer is alltså! Jag var lite orolig för jag skulle ut i morse och det var ju inga trevliga bilder man såg på TV, men våra vägar var knastorra, inga problem alls :) Idag är det runt nollan, kanske någon grad över och sol så det lättar varjefall!

Cocker valparna var iväg idag på deras sista veterinärkoll inför deras flygresa på fredag. Så nu är dom papprena i ordninggjorda. Jag köpte burar igår men dom visade sig vara för små så jag får glatt åka tillbaka idag och byta till större storlek på burarna *fan*. Så irriterande. Dallisvalparna har det bra, dom växer och gror så ni anar inte...

Bilden är tagen när jag gör rent valplådan och valparna är ute och springer. Ser ni nallen bredvid Crispy? Den fick jag av mamma så han sitter där och tittar på mig så ger jag honom en kram när jag saknar mamma. Det är lite tomt på kvällarna men lite lite skönt också... Hundarna är duktiga. Varannan kväll får dom vara lösa i huset så det funkar riktigt bra faktiskt.

Imorgon kommer en tekniker hit och tittar på Agda och Berta. Så skönt att få det fixat och löst för en gångs skull... Jag längtar tills jag får igång broderian som jag vill ha den men det lär väl ta ett tag tyvärr... återigen stå i en maskinhall och försöka göra ett bra jobb är inte så lätt. Jag har inte ens ett bord där. Men jag har en massa drömmar för hur jag vill ha det däremot :) När jag vinner på lotto...

Egentligen är det här min bokskrivardag men jag får flytta den till fredag den här veckan. Har nog inte mycket annat för. När Mari har städat klart huset så får jag åka och fixa med burarna, för det hinner jag inte imorgon!

Kram på Er

2 kommentarer:

Anonym sa...

OJ! Kan det bli så kallt i Texas!? jag trodde att jag upplevde den kallaste dagen :P vad stora de har blivit nu! kram

Anonym sa...

jag förstår att du är trött ! som jag har saknat din blogg !
ja fy för halka o is..hoppas vädret blir snällare snart :)