måndag 19 januari 2009

MLK Day

Hur många av er läste rubriken Milk day? Fel fel fel... Martin Luther King day står det för. Det är helgdag här i USA... fast jag undrar hur mycket helgdag det egentligen är för jag har tid hos veterinären med Crispy klockan 2. Banker och sånt har stängt det vet jag... Imorgon är Inauguration day. Dagen då Barak Obama blir president. Ganska häftigt att få vara i landet och följa allt live på TV (på normal tid). Man har pratat om det här i dagar redan men idag är det värre än vanligt. att det är MLK day också gör ju inte saken bättre... Visste ni förresten att medans Barak Obama svär sin president ed i en ände av Vita huset så i andra änden försegår ett förbrilt flyttarbete. På 5 (!) timmar ska familjen Bush's alla saker UT och Obama's alla saker IN. När Obama kommer på kvällen/natten så ska dom komma till ett färdigt hem UTAN FLYTTLÅDOR! Jisses vilken process och vilken planering säger jag bara... Men familjerna får stå för flyttkostnaderna själva! Som ni säkert har hört så kommer familjen Bush att flytta hit till Dallas och det är en ganska stor sak här i Dallas faktiskt. Inte så konstigt, han flyttade från Texas och flyttar ju bara hem igen efter 8 år "på rymmen"...

Det är också en massa snack här om vad Mrs Michelle Obama ska ha för klänning på sig imorgon på balen. Det är ju självklart hemligt in i det sista. Men klänningen får hon bekosta själv och sedan skall denna klänning överlämnas till ett museum. Hon får inte behålla den själv. På det museumet finns alla klänningar som The First Lady har haft på sig på inauguration day...

Nog om det... dagens bomb härifrån är väl att Poppelhaga nu är sålt. Vi är absolut inte nöjda med affären, känner oss ganska överkörda av både köpare och Cronholm Gårdar. Nya köparna tar över gården 13 februari men har redan börjat härja på Poppelhaga och rivit ner staketen har vi hört ryktesvis. Det känns verklgien skittråkigt att vi knappt har fått handpenningen så börjar dom att härja där uppe. Mer om detta kommer jag inte att skriva än att tyvärr har vi inte fått den summa pengar som vi önskat så jag kommer inte att kunna få mig ett nytt hem på ett tag. För att det ska kunna överhuvud taget kunna tänkas över måste min gård även bli såld vilket inte kommer ske på lång tid. Vi är verkligen missnöjda med dom här mäklarna. Jag har redan nu börjat tänka på att avsätta en dag i veckan där jag bara ägnar mig till min kommande bok som jag ska skriva om denna flytt. Det finns så mycket detaljer som jag inte har kunnat skriva på bloggen som jag ändå vill ska komma ut i luften så en bok kommer nog komma tids nog. Problemet är väl mer egentligen att folk kommer inte tro på allt jag skriver. Klok nog har jag varit och började skriva dagbok och noteringar redan när beslutet togs om att flytta, november 2007. Om någon däremot frågar mig om jag ångrar att jag flyttade: NEJ NEJ och åter NEJ. Jag stormtrivs häröver. Men så fort man har med Sverige att göra så går det så trögt. Att mamma ska över till Sverige på torsdag tycker varken hon eller jag är skoj. Och att hon ska till Skåne - nej det lär inte ske kan jag säga. Mäklarna har fullmakt att fixa affären så hon ska inte ens behöva se dom gamla minnena en gång till!

Här över kämpar vi vidare. Jag måste få igång företaget men det är verkligen inte lätt. USA's ekonomi är inte så bra här heller och inte gör det saken bättre att företag man försöker få tag i inte kan göra vad dom ska heller. Jag försöker få igång brodyrmaskinerna men den enda strular som satan. Det verkar som om motorn har pajat helt och hållet. Ringer till dom som kan laga den och då får man till svar att man måste ha ett kontonummer hos dom. Mailar dom informationen och inte ett skit händer. Ska ringa dom imorgon igen och se om dom kan få tummen ur röven någon gång för nu har dom försenat mig hur länge som helst. Jag trodde att båda maskinerna skulle funka så jag kunde vara igång och jobba 1 februari men det finns inte på kartan nu tyvärr. Jag är så jävla besviken över det. Och lika mycket för att jag inte har kunnat göra något åt det.

Jag vill ju börja tjäna pengar så jag någon dag kan köpa en sån här:

Men den kostar 350 000 SEK så jag kommer få jobba hårt och länge för att ha råd med den. Dom fjuttiga $80 jag tjänade igår räcker inte långt. Jag får nog fortsätta att drömma om en sådan ett tag till helt enkelt...

Men något jag är väldigt tacksam för är dom här:


När jag känner att det blir för mycket skit så går jag in och sätter mig en stund hos dom. Dom kravlar mer och mer nu och börjar också bli lite roliga. Crispy lämnar valplådan mer och mer men är fortfarande mycket mån om sina små liv. Får se hur många valpisar som stannar sedan *hehe*...

Nu ska jag gå ner och se vem som ringde på dörren...

6 kommentarer:

Anonym sa...

man blir arg när det ska krånglas för dig *stöttar dig* o vill gärna läsa kommande bok !
spännande med presidentbytet o att få uppleva det så på plats .

Tänk att vi fick fyra var av dessa prickiga underbara små..brukar också rensa tankarna o sitta i valplådan :D

Anonym sa...

hej!
jag vill gärna läsa boken!
så sätt igång och skriv så pennan glöder...låter som lite motgångar?
ta nu ett djupt andetag,så får vi hoppas att allt löser sig förr eller senare...kram från nettan

Anonym sa...

Åh vad spännande med att ge ut en bok! Jag är bokmal så jag läser mer än gärna!

Åh små valpisar, jag börjar ju grina på engång. Dom små liven =) De är jobbigt att titta på dom för man vill ha dom allihopa!

Men maktbytet dom gjort nu i Usa är de bästa dom någonsin gjort skulle jag vilja säga, ur både historisk och politisk synvinkel!

Nu är det inte länge kvar innan vi får våran dumle och abbe :D
Kram Malin

Anonym sa...

Vi hoppas att du skriver din bok, den vill jag gärna läsa.
Vi håller tummarna att din gård här blir såld snart, förstår att du vill ha ditt eget hus...
Så söta små prickar!

Anonym sa...

Jag vill gärna läsa din bok sockså så börja att skriva. Tråkigt med gården.
Kram

Anonym sa...

Hei Cilla
Så leit med all kranglingen om gården, håper du snart er helt fri fra den så den bare blir ett minne blott. Gleder meg til boken, skriv, skriv, skriv.... Stå på!
Marlen og gjengen