tisdag 12 maj 2009

Ekonomiskt Helvete

Pga försäljningen av gårdarna, flyttens kostnader och annat så har det varit lite kärvt ekonomiskt sista tiden. Vi har väl inte behövt gå på socialen men det har inte varit långt därifrån. Djuren har alltid gått i första hand och sedan har vi tagit allt därefter så att säga. Meningen (förhoppningen) var att avstyckningen av min gård skulle vara klar här i månadsskiftet maj/juni och då skulle vi lyckas frigöra lite mer pengar så vi inte stod på bar backe. Men nä, någon ville oss inte väl på den punkten. Tydligen har det varit strul med papper i Sverige, någon (köparnas bank) har strulat och tagit tid på sig, missat underskrifter som behövdes så att de slutgiltiga papprena har inte kommit till lantmäteriet förräns igår!!! Vi lämnade in vår del till lantmäteriet i Februari så att allt skulle kunna vara färdigt här i maj/juni men nu helt plötsligt kommer vi inte kunna få ett jäkla öre förrän tidigast augusti/september. För att någon jäkla jeppe har glömt en underskrift och för att lantmäteriet inte längre tänker hålla deras löfte! Och när man räknar med att det ska komma pengar i månadsskiftet så lever man ju lite efter det också... ellerhur... men vad ska vi leva för nu? Festen där vi skulle promota broderian gick åt helvete... för vaddå... för vädret!!! Ingen kan stå till svars för det men det känns så jäkla surt. Den budget jag hade lagt upp för annonsering och promotion för företaget är nu helt väck. Skulle någon komma och vilja för exempel ha broderat upp 10 handdukar så har jag inte ens så jag kan gå ut och köpa dom handdukarna om jag inte får förskott av kunden, och det är ju inte riktigt så man arbetar. Pengar till räkningar och mat - det blir att äta det som finns i frysen och skjuta på räkningarna. Det känns så jävla piss. Man kämpar och kämpar och kämpar på alla sätt och vis att få allt att gå runt och det är inget som funkar pga svenska lantmäteriet.

Mamma och jag var ute idag och körde runt till lite olika affärer häromkring. Vi hade med lite brodyrer att visa och försöka få in en fot någonstans! Först var vi på en hästsportbutik som har westerninriktning. Dom var väl inte negativt inställda som så men det var som om hon inte såg någon kundkrets som hon hade som vi vände oss till liksom... sedan var vi på en inredningsbutik och där fick vi faktiskt hyfsat positiv respons. Jag fick varjefall uppdrag att göra tre prover som hon ska ha i butiken men om det senare ger något vet man ju aldrig... man kan ju inte heller ta betalt för prover... så var vi på en sportsbutik... det visade sig att dom också hade brodyrmaskin *suck*. Men dom kunde varjefall inte göra dom sakerna som vi kan *haha*. Över lag var det väl positivt men jag vet inte om det kan generera någon business... När budgeten är så jäkla liten och vi måste prioritera var enda sak vi köper eller gör så är det akut läge. Jag behöver in ordrarna NU. Försäljningen av hästarna går också supertrögt. Inte ett enda svar på annonsen på Dallas :(. Inte ens en valp har vi kunnat sälja. Jag ska ringa lite samtal idag för att lägga ut krokar om Dallas men det är inte lätt att sälja en 1-åring...
Nej, just nu känns det riktigt skit. Sverigeresan i juni kommer inte heller bli av för jag har inte pengar till en flygbiljett. Sedan kostar det alltid att vara där - mat, resor mm mm mm. Ja ni vet...
Nej, nog tjabbat om min ekonomi och min skit, hoppas ni har det bättre!

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag kan trösta dej med att det är likadant här. Pank som en kyrkråtta och vänder nu på varenda krona för att få mat på bordet. Den här månaden var tuff och jag tror att nästa kommer bli lika. Hoppas ljusningen kommer för oss båda fort fort..

Strega sa...

Surt! Jag förmodar att lantmäteriet inte drabbas av några sanktioner heller när de inte håller vad de lovar?
Håller tummarna för att era broderier faller jänkarna på läppen!

Prickiga Pojkar sa...

ingen sverigeresa ? neej va tråkigt !!!!!!! det är verkligen skitjobbigt läge du hamnat i :(
Hoppas läget ändras till det bästa o det fort !

nettan sa...

hej cilla.
blir chockad av att läsa detta.
jag har ju fattat i föregående inlägg att det va lite tufft med ekonomin,men inte SÅ tufft!

Här är det tvärtom-sambon vann på postkodlotteriet och jag fick en annan vinst.
dessutom förräntar sig sparpengarna bra och förmögenheten växer.
min största förebild vad det gäller ekonomi är Dave Ramsey:
http://www.youtube.com/watch?v=b--HwXE3064
(kopiera adressen och klistara in den i adressfältet och tryck på enter)
du vet hur tufft jag haft det och det blev min sporre,så nu är ekonomi mitt största intresse och böcker som står i bokhyllan är:

1.the total money makeover skriven av Dave Ramsey

2.ett rikare liv skriven av charlie söderberg

3.vägen till ekonomisk frihet skriven av Bodo schäfer

4.the snowball skriven av Warren Buffet

5.rik på riktigt skriven av jörgen larsson och fredrik warberg

6.Ta makten över dina pengar skriven av Nina jansdotter

att budgettera och spara är det roligaste som finns numera.

hoppas iallfall på att det ordnar sig för er!!!