onsdag 6 maj 2009

Falskt alarm

Vid femtiden igår ringde mamma mig. Hon hade precis kollat på vädernyheterna och där sa dom att det skulle bli "Severe Thunderstorm with hail". Sättet dom sa det på och betonade verkligen att det var en ALLVARLIG thunderstorm (åskoväder) som kom in gjorde att mamma trycket på larmknappen. Vi har ju lärt oss att dom här riktigt allvarliga kan ha rejäla vindbyar och det kan snabbt uppkomma tornados. Så det är inte att ta särskilt lätt på och "räven kommer" syndromet får aldrig ske. Så efter lite konversation beslöt vi oss för att ta det säkra före det osäkra och börja packa ihop hundar och flytta över dom...

Mitt täcke packades tillsammans med hundmat för hundarna... sedan var det bara att börja. Billan och Question fick först komma över staketet. Tätt följd av Candy, Bounty och Dumle. Åt dom är det redan förberett tre burar som dom bor i när det här händer. Sedan fick Crispy och Co-Co komma över och komma in i deras sovrum och till sist dom stora, Japp, Daim och Hoppsan. När Hoppsan skulle över ramlade jag. Som tur var hade jag inte henne i koppel just då för jag föll totalt handlöst, vrickade min högerfot och landade med vänsterhanden rätt i en bajs... det var tur att jag var nära till köket så jag bara kunde gå in och tvätta mig men trevligt var det INTE!!! Medan jag flyttade hundar åkte mamma och köpte pizza. Den amerikanska pizzan är god men jag saknar faktiskt svensk pizza med kebabsås skall erkännas!!! Sedan var det bara myskväll hela kvällen. Min fot gjorde ont under natten men jag fick en god nattsömn på mammas soffa ändå. Innan jag somnade hann jag se dom senaste vädernyheterna och då såg det ut som om det inte skulle komma in förrän runt fem-sex på morgonen hit. Så natten var lugn. Och det var morgonen också. Det kom två ganska vanliga regnskurar. Allt det jobbiga ovädret gick turligt nog precis norr om oss så vi slapp det :) Som sagt, ibland är hela ruliansen onödig men det vet man inte förräns efteråt. Den gången vi tar lätt på varningarna så smäller det väl som sjutton för oss...

Under dagen har jag och mamma bara varit i Town East Mall. Vi skulle köpa ett par långa jeans till mig men dom enda som vi hittade som var snygga kostade $168 och det kände inte jag att jag hade råd med... ta det gånger 8 så har ni det i kronor... Så det fick bli ett par piratbyxor istället som också vart snygga... till en summa av $24 istället... mycket mer ekonomiskt för min just nu mycket klena plånbok... Vi åkte hem och jag började med arbetet att få hem mina hundar igen. Samma procedur en gång till... Question och Billan först, valparna, Crispy och Co-Co sedan och sist dom vuxna... det tar lite drygt en timme att få alla på rätt plats om man inte stressar! Sedan skulle ju allt tvättas ur och fixas i ordning. Man vet ju inte när nästa "larm" kommer, det skulle kunna komma ikväll men det har det inte gjort. Hur eller hur så måste det vara färdigt.

På kvällen hade jag en privatlektion med en jättesöt liten hundvalp. En sjumånaders dvärjpincher som var jättebortskämd. Dom hade haft hund förut men fått den som vuxen och nu hade dom hamnat i lite problem. Ganska vanliga problem för en förstagångs hundägare... Dom var jätteduktiga och tyckte det var jätteskoj. Så dom bokade upp en lektion till nästa vecka för att stämma av läget och få lite mer tips. Det var jätteroliga hundägare att ha att göra med!

Nu har alla hundar blivit kvällsrastade. Mitt täcke är tvättat eftersom Robbin hade kissat på det medan vi var borta :( *morr på Robbin*. Så nu återstår nog bara för mig att gå och lägga mig. Nu har dom varjefall sagt att det inte ska bli oväder förräns till helgen så det får vi hoppas att det stämmer!

Jo förresten... jag glömde en sak igår... det var ju faktiskt Always Dallas födelsedag!!!! För exakt ett år sedan (igår) flög jag och mamma över hit till Dallas. Jag måste hitta mina anteckningar från resan för att se i vilken ordning vi gjorde sakerna... men någon gång under denna vecka såg vi gården för första gången... lite häftigt egentligen!

Kram och sov gott

4 kommentarer:

Anette o Nilla sa...

Ramlat med handen rätt i hundskit - det har jag också gjort, och det är INTE trevligt...
Bra att ni tar stormvarningarna på allvar.

Prickiga Pojkar sa...

Ja här är en till som lyckats med en sånt ramlande ;)och i går stod min mamma på näsan i skogen ..pia o evelyn busade..o när mamma låg på backen så tyckte dem *åh va kul vill du busa* tss..
Bra att ni tar alla varningar om storm o oväder på allvar o är rädda om er ! kram !

Eva sa...

Vad skönt att det ine blev någon storm men det är ju bra att a alla varningar på allvar. Ha det bra.

Hemtrevligt sa...

hej.
jadu ramla i hundskit är inget skoj,värre är det att falla på magen i korännan,det har jag gjort,föll oxå handlöst!
1300kr för ett par byxor,nej tack!
ja 24dollar va lite bättre.
själv har jag fyndat 3par byxor för 140kr totalt nu i helgen (erikshjälpen secondhand i vetlanda)nästan nya byxor1 superfrächa! har tvättid imorgon,så de får ju åka in där en sväng först,trots att de ÄR tvättade innan de hängs upp i butiken.jag är supernöjd.
det där med tornados,nej det får man inte ta lätt på....
hoppas ni har det bra.
kram nettan