lördag 16 maj 2009

Fyra veckor FÖR TIDIGT!!!!

Jag är nog fortfarande i chocktillstånd för jag hade verkligen inte räknat med det här. Nästa föl var beräknat till den 12 juni men idag när vi kom hem så drog jag mamma ut ur sitt hus för att vi skulle släppa ut stona med föl som jag tog in igår. Efter en del buller och bång med dom så såg jag till min stora förvånan att Charisma inte gick ensam!!!! Bredvid henne gick en liten brun varelse

När jag kom närmre såg jag att efterbörden hängde fortfarande kvar så fölet kan inte varit gammalt men det var torrt och stod upp och diade vilket var väldigt positivt. Ännu gladare blev jag när jag såg att det var ett stoföl!!!! Både jag och mamma har ju länge önskat oss ett stoföl från Charisma och det här var liksom sista chansen eftersom hon nu blir pensionär på heltid. Charisma hade lite eftervärkar och hon och fölis turades om att lägga sig ner... det var väldigt roligt att se...

Men till slut kom efterbörden ut precis som det skulle och allt verkar vara normalt. Nu följer ett par dagar av noga bevakning av Charisma så hon sätter igång och producerar mjölk som hon ska. Än så länge hade hon så det räckte men hon är ju lite klurig på så sätt. När hon tidigare år har haft hingstar och gått över tiden har vi haft ett meck med mjölken. Men det kan nog vara annorlunda nu när hon dels kan vara ute mer och dels fött för tidigt och dels fått ett sto.
Hade det här inte hänt så hade jag inte haft något att berätta idag för hela förmiddagen har jag bara städat. Och jag skämtar inte, jag har STÄDAT. Flyttat burar och städat bakom och runt och tvättat väggar och ja allt man kan tänka sig. 6 timmar megastädning. Sedan åkte jag och mamma till stan och det är därför jag vet att då hade fölis inte kommit för då stod Charisma här uppe.
Det här är första gången på 19 föl som något av mina ston fölar för tidigt. Och gör det så rejält som fyra veckor!!!! Stort tack till som högre makterna att det här gick bra!!! Ja namnet ja.... den lilla tösen heter Covergirl DW.

4 kommentarer:

Karin sa...

Grattis!! Jag sa ju att jag skulle missa fölningen :-) Men jag trodde ju inte att det skulle bli med så mycket. Skönt att allt gick bra.
Kramiz

Anna Karlsson Widmark sa...

Grattis! Vad roligt! Hur många hästar har du nu på din ranch? Kramis

Maria sa...

Uj så fin den var... !! :)

Prickiga Pojkar sa...

GRATTIS !!! i vanliga fall får man vänta o vänta på bebisar..denna var tidig :D så fin hon är lilla covergirl !kram !