torsdag 14 maj 2009

Hedrad

Jag stod och vaktade Kay's hundar i morse och regnet vräkte ner. Kom då att tänka på hur hedrad jag är. Acriz är vårt 18:e föl sedan 2004. Hittills, peppar peppar, har alla fölningar gått bra!!! En hel del av dessa fölningar har jag också fått äran att vara med på och se dom små varelserna titta ut och ta deras första stapplande steg och deras första slurp. Det är ju en enorm ära. Och vilken glädje och lättnad det är efter varje fölning, när allt har gått bra och man kan pusta ut. Vilken värme i hjärtat det är. Se stona stolta men trötta. Ibland mycket undrandes om vad som ska hända näst. Igår visste Aisha exakt vad som komma skulle och hon litade fullt på att jag hjälpte henne. Inte för att det var så mycket att hjälpa henne med men ändå...

Tog med mig kameran ut en liten snabbis idag... men jag störde nog mitt i tuppluren...

Men så skulle lillskruttan försöka ställa sig upp...

ehhh.... och hur går man vidare härifrån???

Varför lade jag mig i leran? Det är ju halt att komma upp!

Tadaaaa! Jag klarade det!!!

Tror ni jag blir fin som skimmel?

Lite förklaring till Strega... det finns två raser i världen som föds skimlar (vita). Jag vet inte exakt vad som heter men det är två varjefall, väldigt ovanliga raser. Resterande hästar föds med en färg på sig, oftast fux (röd, som Acriz) eller mörkbruna/svarta. Man ser väldigt ofta redan vid födseln att dom kommer att bli skimlar för dom har massa massa små vita hår emellan alla färgade strån som man bara ser om man kommer nära

Så med tiden så kommer Acriz att bli vitare och vitare och om ett år kommer det nog inte finnas mycket rött kvar på henne. Därför heter färgen Skimmel, född fux. För er nu som snabbt säger "Rödskimmel" så är det begreppet borttaget då dom måste vara konstanta skimlar och det är så få som är det. När dom väl är vita kan dom inte ändra färg tillbaka.

Acriz har en väldigt rolig teckning på insidan av hennes högra bakben... det här är väldigt sällan man ser

Ser ni den röda fläcken mitt i strumpan? Det är riktigt synd att den också kommer försvinna med tiden... Det är lite komiskt att hon har fått fyra föl tidigare som inte har ens varit i närheten av att bli skimlar men nu så... jag tycker det är så roligt!

Det har hänt väldigt mycket senaste dygnet... i går kväll när jag kom hem hörde jag att det lät konstigt underifrån huset. Jag trodde nästan det var en bisvärm under huset. Kom ut i tvättstugan och insåg att det nog inte är en bisvärm utan det är nog en vattenläcka under huset. SUCK. Som tur är tänkte han som gjorde vattnet till och la en avstängningskran på ledningen innan huset så jag kunde gå och stänga av vattnet lätt. Ringde Steve som han heter och han kom ut och kollade här under eftermiddagen. Jo då, en jättestor spricka i en koppling. Men det fixade han snabbt och smidigt så jag var bara utan vatten i 20 timmar. Det gick att överleva.
Jag hade hundkurs i gårkväll, det gick bra. Och så har jag ju de senaste dagarna passat Kay's hundar. Meningen var att hon skulle komit hem igår kväll men det sket sig. Hon satt först fast i Chicago och kom med ett plan idag. Men då hade vi sånt jäkla oväder på förmiddagen så flygplatsen hade stängt och dom fick landa i Wichita Falls, Oklahoma (tror jag...) så hon kom hem först vid lunch idag. Så jag fick åka och släppa ut hennes hundar två gånger extra. Ja ja, sånt händer. Gjort lite handduksbrodyrer till en affär här i stan som dom ska ha som utställningsobjekt om någon vill ha personifierade saker...

Så resten av den här dagen (klockan är iofs fem nu...) blir lugn och skön hoppas jag. Jag ska gå och duscha och ta en TIDIG kväll ikväll!

6 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

Härliga bilder !!! jag förstår att du känner dig alldeles varm i hjärtat o stolt uppfödare till dem underbara små :)
Trevlig helg !

Pia sa...

Så liten och såå söt de skulle inte bli större . Men det tycker jag nog bara för jag e lite rädd för hästar De blir ju såå stora
Kram

KerstinEgonBruno sa...

Underbart söt liten tjej! Det är verkligen underligt med dessa långa långa ben som man ska ha koll på så där direkt ;)

nettan sa...

hej.
fast jag red en häst i många år som såg ut precis som henne,alltså MASSA vita hår i det röda/fuxfärgade.Hhan hade samma färg iallfall när han va 5år gammal,för då red jag honom,han stod i Alseda utanför holsby,han blev aldrig skimmel...??

Anonym sa...

hej cilla.
du har inte videobloggat sedan den 25 mars! det är katastrof,jag vill ju se och höra er! tror det är fler som saknar videobloggen.

Strega sa...

Tack för förklaringen om färgen! Att de kan bli så olika sig som vuxna - trodde att det bara var lippizaner som var såna!