söndag 16 november 2008

Måndag 10/11 - Bussresa

Som sagt, vi anlände till Travemünde klockan halv åtta på morgonen. En godnatts sömn hade vi alla fått, inte så mycket sjögång som vi kanske trott. En smarrig frukost bjöds det också på vilket skulle visa sig vara väldigt nödvändigt... Bumlan fick sig en liten shot innan vi började rulla för att hon skulle hålla sig lugn och det gjorde hon också. Någonstans i Tyskland (fråga mig inte vart) stannade vi och rastade hundarna. Det tog 2 timmar! Vi var totalt oorganiserade och det var lite läskigt för Autobahn var precis bredvid... men alla hundar och vi själva överlevde. Hästarna fick samtidigt betfor och vi lyckades vända lilla Dallas så hon åkte åt rätt håll igen.
Jag och Daniela skulle på toa och där var det massa tyska militärer. Vi hade fått veta att det skulle kosta pengar att gå på toa men vi slapp betala :D

Vi fick ett telefonsamtal under resans gång från Lotta som var påväg från Köpenhamn. Hon hade med sig lite mer mediciner (lugnande) till djuren och eftersom hon inte hade något annat än handbagage så hade självklart tullen både det ena och det andra att säga till om det. Hon blev förhörd i 45 minuter av den danska tullen men till slut gav dom med sig och hon fick ta med sig Plegicilen och gå ombord planet :D

Vi var framme i Amsterdam klockan 18 på kvällen vilket var väldigt skönt. Anhalt 1 avklarad liksom. Hästar och hundar av bilen och vi blev även mötta av Lotta som hunnit fram före oss. Till vår stora glädje skulle vi få veta att det fanns ett ridhus på anläggningen som både hästar och hundar kunde få rastas i :D Det var ju helt underbart, speciellt för hundarna eftersom dom hade så jättemycket energi i kroppen efter den långa resan. Hästarna hade det lite lättare trots allt...

Alla hästar och hundar gicks noggrant igenom av Lotta. Vattenstatus och temp och koll över hur mycket som åts och rörelsestatus på hästarna och pigghet och aptit på hundarna. Av hästarna var det bara Hanniball som hade lite feber så han fick Fenylbutazon direkt och av hundarna var det bara Molly som var så uppstressad att vi beslöt att ge henne lite lugnande för natten, hon är trots allt dräktig. Det var så otroligt skönt att ha Lotta där för även fast alla djuren hade det förhållandesvis bra så kunde situationen ha varit hemsk...




Lotta läser FASS för att vara säker på dosen för dräktig tik...


Vi fick också organisera vår "lilla" packning... det var inte så himla lite kan jag ju då meddela...
... men det kanske inte är så konstigt heller när man tänker på att vi var ute och reste med 20 (!) djur... hur många gör det egentligen?

Lotta gick och lade sig medans jag och Daniela fick skjuts till en närliggande restaurang. Där åt vi en jättegod middag men min cola var något av det värsta jag har smakat... men som sagt, maten var delikat

Men när vi hade ätit upp och skulle betala fick jag en kalldusch... DOM TOG INTE KORT!!! Nämen hallå?!? En restaurang som nästan var full på en måndagkväll i Amsterdam tog inte kort?!? Dom fula orden i min skalle var många. Men det var inte första gången för personalen, det märktes. Dom var väldigt vänliga och sa att vi kunde komma tillbaka dagen efter och betala. Dom ringde efter en taxi åt oss och vi fick vänta i ca 15 minuter i ösande regn. När den kom var det första jag frågade om han tog kort och det gjorde han som tur var...

När vi kom tillbaka till hotellet försökte Daniela sig på ett tamt självmordsförsök... *garv*. Hon lyckades med bravaden att skära sig på två fingrar samtidigt utan att ens veta på vad hon skar sig på. Jag fick leka sjuksyrra och som tur var så hade jag ett litet första hjälpen kit i min ryggsäck som jag fått av SR P4-Kristianstad för ett år sedan. Det är faktiskt andra gången jag har användning för den lilla väskan!!!

Sedan sov vi gott hela natten... både hästar, hundar och människor!

2 kommentarer:

Kattis sa...

Det här är ju som att läsa en spännande bok!!! *väntar ivrigt på fortsättningen!*

Kram
Kattis

Anonym sa...

Ha ha - bara lugnande medel med sig som handbagage... skulle velat höra henne förklara för danskarna!
Kastar mig genast över nästa del i er resa! :)