söndag 16 november 2008

Söndag 9/11 - Avresa

Nu börjar vi bloggandet från resans början. Tur nog har jag och Daniela (som sitter bredvid mig nu) skrivit lite stolpar under vägen som vi stöttar våran blogg på...
På morgonen tömde vi stallet och Catharina kom och sa Hej Då! Det var full rulle med att packa det sista. Tur nog hade Sophie med sig en lunchbox till mig och Daniela som bara var att värma och vad skulle vi gjort utan den? Den blev räddningen på dagen när vi åt klockan 14:30 på eftermiddagen! Då hade distriktsveterinären varit här och skrivit papper och Jenny Tholin hade varit och hämtat första vändan papper. Vi kom sedan på att vi hade glömt hundarnas papper så hon fick komma tillbaka och kopiera dom...


Distriktsveterinären Susanne skriver alla papper


Speditören Jenny Tholin


Klockan 18 kom vår chaufför Knutte med lastbil och släp

I ösande regn började vi med att lasta hundarna i släpet. Det tog en del organisering med alla burar men till slut var alla på plats. Även hästarnas lastning i bilen gick väldigt bra och smidig. De flesta hästarna är ju resvana, det är ju bara Sugarbum "Bumlan" och fölet Dallas som inte är så resvana. Det fick vi snabbt erfara då vi inte ens kom till Sjöborondellen (10 minuters resväg) innan vi fick ringa vår UNDERBARA veterinär Lotta Wallin. Bumlan höll då på att få total panik i lastbilen och försökte hoppa över bommen. Eftersom jag hade Lottas medicinväska fick jag instruktioner på vad och hur mycket jag kunde ge Bumlan och vi stannade till och hon fick sig en liten "shot". Sedan höll hon sig faktiskt ganska lugn.

Vi åkte till Trelleborg där vi körde på M/S Peter Pan mot Travemünde. Hästarna och hundarna var coola - vi fick en bra parkering så om vi skulle behöva lasta av så hade det gått att göra. Det behövdes dock inte. Vi åt en god middagsbuffé på båten och gick och lade oss i våra hytter. Klockan 02:00 ringde min (cillas) klocka och jag gick ner och såg till hästarna och hundarna. Hade även med mig lite mer lugnande till Bumlan om det skulle behövts. Det var ganska lugnt där nere. Aishas täcke hade åkt på sniskan och Dallas försökte vända sig om men tji fick hon, hon kom inte på knepet. Eftersom det var mycket varmare än beräknat fick jag också ta av alla dalmatinerna täckena som dom hade fått åka i från resans början... Båten kom fram i Travemünde klockan halv åtta på måndag morgonen...

Inga kommentarer: