måndag 3 november 2008

Dygnets 24 timmar

Väderrapport:
Vollsjö: 12 grader, sol, kanonväder
Terrell: 24 grader, sol, superväder


Det är verkligen inte ofta jag har svårt att sova men i går kväll var inte jag den som kunde somna. Skallen gick på högvarv och det tog väldigt lång tid innan jag somnade. Men jag fick väl sovit 5-6 timmar varjefall. Rejält trött var jag när klockan ringde 06:15 i morse. Upp och fodra hästar och börja med första hundutsutsläppet. Fixa frukost till hundarna och släppa ut hästarna och nästa hundutsläpp. När stallet och sista hundutsläppet samt hundfrukosten var klar var det att sätta på släpet och åka upp till Poppelhaga. Det var det sista att tömma, hämta ett par datorer, en häcksax och sopa maskinhallen som gällde. Men det gick inte. Två av tre datorer var borta samt häcksaxen. Jag vet att datorerna var där i lördags när jag var uppe men jag såg inte häcksaxen då. Men nu fanns bara en dator kvar av det jag skulle hämta. Suck och stön. Det var inga viktiga datorer, det låg bara bilder på dom som var av värde men det är ju ändå tråkigt. Varför ska folk vara så klåfingriga???

Åkte hem och gjorde lite ekonomi innan jag var tvungen att ta in hästarna. Solen sken, det var kanonväder och varmt och jag var tvungen att ta in hästarna. Jag skulle ju åka till Helsingborg och hämta Daim och Crispy. En vända till med hundutsläpp och sedan var det via banken till Helsingborg. Daim och Crispy var glada för att se mig, jag fick följa med in på vård och hämta Daim för vi skulle göra en insemination till innan hemgång. Dom har verkligen haft det lyxigt! Dom största boxarna (avsedda för STORA hundar) och ensamt stall. Så har dom fått vara i hundgård och gått promenader. Daims tömning gick kanon och även inseminationen på Crispy. Dom har varit jätteduktiga hundar hela veckan och personalen är imponerade över hur snälla dom har varit. Jag är en stolt matte!!! Det är inte ofta dom har två friska hundar med hårda restriktioner i Helsingborg. Men det kändes lite vemodigt att gå ifrån Helsingborg. Jag har varit där så mycket under senaste året, lärt känna alla så väl och fått så bra mottagande alltid. Tack Helsingborg för allt under de senaste åren!!! Fast förhoppningsvis får jag ha kvar kontakten med många av Er, ni har min mail så hör gärna av Er och kom gärna på studiebesök :D . Tankarna kommer ju också på vilken kontakt man får med nya veterinärer i USA. Det är ändå en väldigt viktig del av vår verksamhet trots allt... Annars får väl Helsingborgs veterinärer helt enkelt flytta till Dallas... så enkelt är det...

Väl hemma började hundutsläpps omgångarna igen. Men nu var det ju en omgång extra. Eftersom Crispy fortfarande löper så går ju hon inte ihop med Daim för exempel. Så först ut med Molly. Sedan mammas alla hundar och Question som får bo där (pga Crispy). Sedan ut med Crispy och sist Daim och resten av mina vovvar. Daim var nästan totalt galen. Det bara snurrade löptik i skallen på honom och allt på fyra ben trodde han löpte. Speciellt Hoppsan men till slut sa hon ifrån. Och när Hoppsan säger ifrån så får man själv en hjärtattack för det låter ordentligt. Så just nu sitter Molly i en bur och skäller, Crispy i en annan bur och skäller, Daim jagar Hoppsan, Co-Co jagar Japp så det är minst sagt FULLT ÖS här i huset. Kvar på dagen står kvällsfodring av hästarna, hundarna ska ha sin sista rastning. Jag ska försöka tömma köket - d.v.s. samla ihop dom sakerna som ska till Sophie skall samlas i en hög och det som ska slängas i en annan hög. Sophie och Christian är så himla underbara och ska hjälpa mig att åka till tippen med det sista på söndag/måndag och det som jag inte vill ha tittar dom på och se om dom vill ha och resten slängs. Det är så otrolig stor hjälp att slippa tänka på det!!! Men det ska ju packas och fixas inför resan också och allt ska samlas ihop. Alla matskålar ska räknas och fixas och donas med, hundarnas täcken ska fixas, måste ringa USA och höra med hästtäcken till karantänen mm mm mm. Huvva huvva. Paniken stiger över öronen.

Har försökt att få tag i speditören idag men inte lyckats så än vet jag inte den totala kostnaden för hela resan... och det är mindre än en vecka kvar... om man inte fått nervsammanbrott tidigare undrar jag när jag ska få det...
Nu är klockan 20:35 och det kanske är dags för lite kvällsmat???

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh Cilla! Sååå ledsen att jag missade dig idag! Hoppas att allt går bra för er såväl med flytt som med valpar:-)
Jag hoppas verkligen inte att det är sista gången vi ses! Skulle du behöva en veterinär/sköterska i USA så kommer jag och Karin som ett skott, det vet du:-)
Många många kramar och ett stort Lycka till! Kommer att sakna dig!
Kram Tina

Pia sa...

Jag läser och pustar Lycka till Cilla

Anonym sa...

Håller tummarna för dig att allt går som du vill o planerat.Helsingborgs vetrinärerna verkar helt toppen !
stora kramar !

Anonym sa...

Hej där bland flyttbestyren.
Det låter otroligt spännande och häftigt att flytta så långt! Det är ju inget litet bohag ni packar ner om jag har förstått rätt.. Och valpar på gång? Milde tid vad ni orkar med! Själv ska jag försöka hitta lite energi för att ta mig och hunden till Brukshundklubben ikväll....
Håller tummar och tassar för att allt går enligt planerna för er!
Kramar fr broder Bobby med matte i Blekinge