fredag 21 november 2008

Första veterinärbesöket

Väderrapport:
Terrell: Sol, 15 grader (jättekallt!!!)

Okej... idag blir det inga bilder... bara så ni vet. Kameran och mobilen ligger långt härifrån så det får helt enkelt bli en blogg utan bilder...
Meningen var att det här skulle bli en lugn och skön dag, vi skulle försöka vara hemma så mycket som möjligt... och vi lyckades väl till hälften ungefär kan man nog säga... På morgonen gjorde Daniela i ordning Hanniballs box och efter det satte vi ihop en hylla i sadelkammaren. Direkt gick vi igång med projekt #2; mitt skrivbord. Det tog sin lilla tid, det var stort och otympligt men ihopskruvat blev det varjefall :D Detta var för att det på eftermiddagen skulle komma folk och installera MIN dator *tjohoo*. När det var klart åkte vi till Wills Point - tio minuter härifrån och skulle posta lite brev och byta lite felköpta saker. Väl hemma hade förra ägaren av gården; Mike tittat förbi. Jag hade precis haft SMS kontakt med Lotta hemma i Sverige angående Hanniball som snorar lite konstigt ur ena näsborren och hon tyckte att jag skulle ta kontakt med en veterinär här och få lite slemlösande. Mike hade som tur var telefonnumret till dom så jag ringde dom samtidigt som jag lagade lunch - något som skulle visa sig var tur. Jag fick en tid redan halv fyra. Det var ju bara det att jag hade ingen transport så jag kunde inte ta mig dit... men även det hade veterinärerna lösning på. Jag fick ett nummer till en Monty som skulle kunna köra hästen åt mig. Ringde honom och han sa - ja ge mig 20 minuter så kommer jag. SHIT! Ut och hämta Hanniball, göra i ordning en skål med lunch till Daniela och mig och strax där efter rullade en riktig texas transport in på gårdsplan. Ni ska få se bild imorgon. Jag tänkte för mig själv att det var tur att det var Hanniball som skulle åka i den för han är cool. Hade det varit Bumlan hade det INTE gått... Men en äldre herre klev ur bilen som var väldigt bra och trevlig med Hanniball också. Vi körde efter så vi fick se vart det var och hur han körde. Inga problem alls måste jag säga. Personalen på kliniken var också väldigt trevlig. Eftersom vi inte hade tid förränom tre timmar så fick Hanniball en box och vi åkte hem så länge. Daniela gjorde lite skolarbete och jag - jag kommer inte ihåg vad jag gjorde...
Kvart över tre var vi varjefall tillbaka på kliniken. Veterinären lyssnade på hjärta och lunga och trodde väl som jag att det var en övre luftvägsinfektion /förkylning han hade råkat ut för vilket är ganska vanligt när dom inte är vanliga till dom stora temperaturskillnaderna. Det kan ju skilja upp till 20 grader mellan natt och dag här... det är inte direkt vad det gör i Sverige. Men han fick en antibiotikaspruta och något puder han ska ha på maten i fem dagar morgon och kväll så ska det väl förhoppningsvis släppa sedan. Men vi måste åka och köpa täcken till stona så dom inte blir förkylda. Det var iofs inte vad jag trodde vi skulle behöva men visst... Det var i övrigt en duktig veterinär och informativ. Hon var väldigt hjälpsam, vi ska åka dit med kopior på passen och stonas vaccinationer så ska dom se vad vi fattas för vacciner för hästarna och hundarna här som inte finns i Sverige...
När vi kom hem var datakillarna här. Dom var nästan över en timme sena men ändå hade dom slitit hår i en halvtimme så dom var lättade när jag kom. Dom fattar inte Windows Vista på svenska... konstigt va? *hi hi*. Dom fick inte igång min dator på nätverket. Det tog ett par försök och lite tankeverksamhet från mig också så efter en timme kom JAG på svaret... Gud så skönt det var att JAG var smartare än dom. Dom var jättetrevliga men jag kom på att dom hade installerat routern för tidigt på mammas dator och därför hängde inte mina datorer med men när vi gjorde om installationen så sa det bara pang bom poff och allt funkade :D Så nu har jag fått tillbaka min egna dator och gissa om det känns skönt!!!
Jag håller också på att bli förkyld känner jag. Jag vill inte men idag har det faktiskt varit mycket kallare än tidigare dagar. Jag slängde ju min vinterjacka i Amsterdam vilket just nu inte kändes som superbra, men det får gå... no other choice... förhoppningsvis kommer värmen tillbaka snart. Känns nästan lite elakt att säga så när man konstant får rapporter från Sverige om halka, kyla, snö, minusgrader och ni kan inte ana hur skönt det är att slippa det!!!
Avslutningsvis vill jag bara säga
GRATTIS OLIVER PÅ FÖDELSEDAGEN!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

härligt att du fick igång datorn ! krånglar sånt så kan man bli galen ju ;)
krya på er nu o håll er varma o goa ! kramar !

Anonym sa...

Ha, ha... 15 grader och jättekallt... inte i min värld, låter fantastisk varmt och härligt. Vi hade i.o.f.s också 15 grader i morse, 15 minus !!! Nilla gick bara ut snabbt på gräset och gjorde vad hon skulle, och på den korta tiden frös hon så hon skakade...

Anonym sa...

han hette möjligtvis inte Monty Roberts???? mycket trevlig och sympatisk man.../ kram från nettan.

han bor på:
the flag is up farms....