måndag 16 februari 2009

Förklaring och lite upprörd

Först ska jag förklara för Strega och er alla andra varför dom heter Hoppsanhus... det är en ganska udda förklaring egentligen.


När mamma var här första gången, för ett år sedan... utan mig så såg hon dom här husen för första gången. Dom säljs lite överallt här. Men då såg hon dom mindre modellerna av dom. Då tyckte hon att det såg ut som lagom stora mysiga hus för Hoppsan och Oliver (Geisha hade inte kommit då) att krypa in i under sommaren när det var varmt. Så därför heter dom Hoppsanhus. Oliverhus låter väl inte lika flashigt som Hoppsanhus gör... om ni vill se fler bilder på Hoppsanhus så kan ni besöka företagets hemsida http://www.winslowsinc.com/. Det finns massa olika modeller, färger, typer och mått på dom. Dom har faktiskt stallar också...


Sitter och läser på Aftonbladet om Max och Saga, barnen som blev mördade förra året vars mamma klarade sig... Så står det "Utmärkt att höja skadeståndet"... Från början var det väl tänkt att Max och Sagas föräldrar skulle få 75000 kr var i skadestånd och nu hade det höjts till 100 000 kr. Å jag blir upprörd för jag tycker att det är en förnedrande summa!!!!! Föräldrarna borde inte få ett öre under en miljon per person!!!!!! Tänk allt lidande dom har blivit utsatta för, mentalt, fysiskt, i media på alla sätt och vis. Dom har fått sina två barn mördade och i ersättning får dom 50 000 kr per barn!!!! Nämen seriöst! Minst en halv miljon per barn per person i min åsikt!!! Å den åtalade får livstids utvisning efter straffet - livstid, i sverige 25 år, det kommer bli 12... Jag saknar ord... borde inte hon få sitt straff i Tyskland där dom dels (tror jag) har hårdare fängelse, dels slipper svenska skattebetalare betala hennes uppehåll i Sverige i 12 år. Nej gud vad jag blev arg!!! Tur att jag inte bor i Sverige längre för jag hade bannemej skrivit en insändare om det här! Det kan jag säkert iofs ändå göra men till ingen nytta... svenskt rättsväsende lär inte ändras ändå. Det är mesigt!!!!


Jag var bara tvungen att skriva av mig om min åsikt!!!

6 kommentarer:

Anna Karlsson Widmark sa...

Hon kan få sitta i Tyskland om tiden motsvarar den hon skulle få sitta i Sverige. Men Jag håller med, det är löjligt litet... Frågan är bara om det finns nån summa som är tillräcklig, överhuvudtaget. Jag tvivlar. Kram på dig!

Humlan sa...

Jag håller helt och fullt med. 50.000 per barn är helt sjukt lite jag förstår inte hur det svenska rättsväsendet fungerar alls. och ändå är det normal belopp. Tydligen i exstrema fall kan man få 75.000 kr men inte per barn utan tillsammans. såg det på nyheterna här.

Anonym sa...

En människas liv, och framför allt inte små barns liv, går inte att värdera i pengar. 100000 är en struntsumma i sammanhanget, håller med dig, man blir så upprörd!!!

Anonym sa...

håller med man blir så upprörd så man finner inga ord..
mina föräldrar råkade ut för en dåre som stod utanför deras dörr en hel natt o hotade komma in o döda dem..en heel natt.Dem fick flytta dan efter fast dem inte ville..detta är nog två år sedan nu och de fjuttiga 5000 kr som de skulle få i skadestånd..pengarna kom aldrig..

Daniela sa...

Cilla. Jag har det! flytta tillbaka hit till Sverige och utbilda dig till dommare.. där har vi din karriär! =) Saknar dig!

Anonym sa...

Tack för förklaringen - nu verkar det helt logiskt att kalla det för ett Hoppasanhus! :)