torsdag 5 februari 2009

Sicken dag

En rolig dag idag faktiskt.
Började imorse med att jag som sagt såg att Daniela hade födelsedag så jag ringde och grattade henne. Jag tror det var lite oväntat för henne *hi hi*. Så skulle jag fortsätta processen med bil och körkort. Bilen gick ju inte igenom besiktningen i tisdags vilket inte var helt oväntat. Dom sa att det var något med oljan vilket jag inte köpte överhuvud taget men gjorde ändå lite som dom sa. Avtalet var att jag skulle tillbaka idag men den goda lilla lampan har tänts igen så bilskrället gick inte igenom idag heller...
Medans jag sitter där och vänta kommer en av killarna som jobbar på verkstaden fram och frågar vad jag hade fått veta förra gången om bilen och jag sa som det var att det var något med oljan vilket jag inte köpte eftersom lampan lös igen. Och att jag inte tänkte lägga ett öre mer på bilen. Egentligen var ju enda anledningen till besiktningen att jag kunde använda bilskrället till uppkörningen och i två veckor till så kan jag köpa en annan när pengarna för Poppelhaga kommer över. Han sa att han skulle hjälpa mig för dom hade slagit vad där bakom om hur mycket dom skulle kunna lura mig på pengar. Killen som hade hand om min bil skulle komma ut och berätta en till "historia" om vad som var fel. Den unga killen tog mitt telefonnummer och skulle ringa när den andra hade gått på ett ärende så skulle vi mötas och han skulle byta klistermärke på bilen åt mig. Han förstod min jävliga situation...
Under tiden åkte jag till Walmart och handlade lite köttfärs till valparna och efter en stund ringde han upp på mobilen. Vi möttes bakom en restaurang och han böt klistermärken åt mig... och om någon nu tror att han gjorde det för att han var intresserad av mig så är det fel, han ska gifta sig på alla hjärtans dag...
så nu kör jag lagligt med en bil som egentligen inte gått igenom besiktningen... men det skiter vi i... det nedre klistermärket sitter där och det är huvudsaken! Den ska bara sitta där i två veckor till :)

Jag åkte därifrån direkt till Department of Security igen, där man tar körkortet för att fortsätta processen. Så skulle jag göra ett syntest. Jag visste att jag skulle flunka på det, vilket jag också gjorde. Men jag fick ändå göra teoriprovet direkt. Satte mig ner och undrade hur detta skulle gå. Visserligen hade jag ju fått en teoribok, men vad gör den för nytta i bilen. Jag hade inte kollat särskilt mycket i den. Ja ja, jag har tre försök på mig på ett år. Men tji fick jag... JAG KLARADE DET!!! Jag vart riktigt förvånad faktiskt! Det kändes jätteskoj. Fick med mig lite papper till ögondoktorn och åkte genast dit... den var lokaliserad... PÅ WALMART! Här gör dom det enkelt för en. Fick se doktorn omgående vilket var mycket intressant. Ja inte doktorn utan min syn var intressant. Jag blev ju opererad för skelögdhet när jag var liten... och mina ögon har väl aldrig varit normala egentligen. Men på mitt högeröga är jag extremt närsynt och på mitt vänsteröga är jag långsynt. Så glasögon var ett måste. Varjefall vad gäller bilkörningen och det var ju det jag var där för. Jag är en sådan konstig människa som bara använder ett öga i taget vilket jag alltid har gjort men jag använder till 75% mitt vänstra öga vilket gör det trött. Så fick jag gå nästdörrs, till glasögonaffären och hittade ett par jättesnygga bruna glasögon. Hon som hjälpte mig var jättetrevlig och väldigt ärlig. Vi hade riktigt roligt när jag prövade runt där. Dom hade massa bågar. Så om en vecka ungefär kommer mina nya glasögon med specialglas. Det finns säkert sådana i Sverige också men jag har aldrig hört om det. När man är innomhus är det vanliga glasögon och när man går ut så förvandlas dom automatiskt till solglasögon. Va ballt va!!! Så jag slipper använda två par glasögon!!! Dom glasen var lite dyrare men det är det nog värt tror jag! Så glad i vågen åkte jag tillbaka till Department of Security och visade papprena och korrigerade en felstavning på mitt efternamn som jag upptäckt och fick veta att när jag hade fått mina glasögon skulle jag vara där klockan 8 morgonen efter för ny synundersökning och tid för uppkörning... fram tills dess får jag köra bil på mitt svenska körkort eftersom teorin är avklarad :)
Åkte hem och ringde mamma :) Snart kommer hon hem. Hon räknar dagarna... 25 dagar kvar. Det känns så skönt att fått uträtta så mycket idag, jag vart så nöjd med mig själv. Jag tog med mig kameran ut för att fota lite omgivning här men det var inte så lätt. Det är inte så roliga färger så här års men för att ändå ge er en liten inblick på vad jag tittar på varje dag kommer här lite annorlunda bilder...
Och så avslutningsvis lite hundar... dom får man inte glömma...Geisha kliar öronen... märkligt sätt att göra det på men hon har kommit på sitt eget...

Lilla Zascha är bakom lås och bom

Robbin och Oliver... Robbin har för övrigt kommit fram till att vara fisförnäm och vill bli inburen varje gång han ska in... Och så lilla Yen... ser hon inte lite ut som Lady i Lady och Lufsen?

Terroristen Texas med snedlugg...


De fyra prickiga gangstrarna... från vänster; Balloon, Candy, Bounty och Bisquit



Bisquit skakar öronen

Nu ska jag gå ut och ge hästarna mat, ställa mig i en dusch och så ska jag scanna in lite papper åt mamma. Sedan ska jag ha kvällsledigt. D.v.s. att jag ska ta in hundarna och ge dom mat, fixa valplådorna, duscha och kolla på lite TV tror jag :D

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken dag du har haft, duktig du är som får så mycket gjort!!
Mysiga bilder på hundarna och kul att se lite av omgivningarna oxå.
Kram från ett snöigt Kungälv

Anonym sa...

oj vad du har fått mkt gjort ! duktig du är ! grattis till daniela säger vi också !

åh dina valpisar..hur goa som helst..Dumle skickar nospussar !

Anonym sa...

Ojoj va du har bloggat! Och va kul att de går bra med kort och glasögon.. :) Coolt de där med att glasögen blir solglasögon helt av sej själv.. såna vore ju hur bra som helst..

Pia sa...

Tradiga färger när du ska ta kort hmmm då skulle du se här ;) Såna glas i glasögon har funnits här i många år Jag har haft sådana så jag vet ..Kram

Anonym sa...

hej.
ojoj vilket långt inlägg...
va mycket du har hunnit med..och va taskigt att slå vad om hur mycket pengar de kunde blåsa dig på!!
grattis till teorin.

en fråga(i all välmening)
BARF:ar du hundarna? tänkte mest på köttfärsen,eller varför ger du köttfärs..
vet inte om du vet vad BARF är,men det är Biological Appropriate Raw Food.Många som kör det på både sina hundar och katter nu.

Själv kör jag med Orijen som är det närmaste BARF man kan komma i torrfoderväg.

ha det jättebra cilla och hoppas du får körkortet snart.

Bara 25dagar kvar tills mamma kommer hem..känns bra kan jag tänka mig.
kram/nettan

Sarah sa...

grattis till att du klara teorin!
och det är skönt med trevliga killar som hjälper en ibland..

sånna glasögon finns i sverige oxå ;) min kompis har ett par sånna.. tänk bara på att det ibland tar några minuter innan dom går tebax till vanligt igen från solen.. så d blir väldigt mörkt inne.. hehe.. ett tips!