lördag 7 februari 2009

Besviken

Jag är så fruktansvärt besviken. Besviken på Japp och Hoppsan. Vad är det som får en hund (Hoppsan) att gå till attack mot en annat hund (Billan) och det är alltid samma hund?!? Jag fattar inte vad Hoppsan har emot cockrar. Jag bara förstår det inte alls!!! Vad som hände idag var att någon av dallisarna (jag tror det var Co-Co) lyckades öppna dörren till vardagsrummet, dom var utomhus och vips så hittade dom Billan liggandes och sovandes där inne, helt försvarslös. Jag var som tur var inte långt borta men skadan var snabbt ett faktum. Fick ut Hoppsan först. Det är som om Japp bara följer med i stridens hetta, han förstår inte varför han ska bita men gör det bara för att Hoppsan gör det. För så fort jag fick bort Hoppsan så slutade Japp. Billan skrek som en stucken gris. Fick satt henne i säkerhet och ut med dom andra hundarna i världens fart. Daim var klok och hade redan gått ut. Co-Co fattade nog inte vad som hände och Crispy sprang in till sina valpar. Billan fortsatte att skrika. Satte upp håret i en tofs, in med henne i bilen, in med dallisarna hos sig, ta väskan och åkte till veterinären. Ingenting som störtblödde men hon hade ont i höger framben. Dom är ju så gulliga på veterinärkliniken. Fick hjälp ganska fort med henne och eftersom det är Billan måste man vara mer försiktig med henne, hon är en rädd liten varelse och det här gör henne inte bättre direkt. Hon blev drogad och vi letade reda på alla sår som vi kunde, det var tre stycken och rakade henne runt dom. Så röntgade vi hennes framben, lunga, bröstkorg för att vara säkra på att inget inre var skadat men vi hittade ingenting alls på röntgen *puh*. Så nu är det rimadyl och antibiotika ett par dagar och vila för den lilla damen. Hon var verkligen hur duktig som helst hos veterinären. Dom är så gulliga mot Billan, ja mot alla djuren, men eftersom Billan är så rädd och har lite bit tendenser så är dom extra gulliga mot henne. Fick hjälp med att rensat hennes öron också så nu ska hon få öronmedicin två gånger om dagen när vi ändå är igång.
Totalt fattig blev jag. $600 gick kalaset på... helt sjukt dyrt för det var inte ens någon akutavgift på det... Det blir att leva på nudlar ett tag framöver. Gräva längst in i skafferiet. Jag hade tänkt att lägga lite pengar på en ny jacka till mig själv men det var inte att tänka på direkt längre...

Nu ligger Billan och sover och är ganska lugn. Hon har fått smärtstillande som nog verkar ganska snart. Hon kommer inte våga gå ut ensam på ett bra tag tror jag, hon som precis hade lärt sig det!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

tråkigt när sånt händer. :( tur att hon klarade sig såpass bra iaf. krya på dig billan!

Anonym sa...

Vad tråkigt när sådan händer men tur att hon inte blev så skadad, vád gulliga de verkar vara hos veterinären. Ha en trevlig helg.

Anonym sa...

krya på dig lilla billan snart kommer snäll dumlekompis till henne :)

Anonym sa...

Så trist. Mina hundar hatar just röda cockrar, tror det beror på öronen och den kaxiga utstrålningen. Det går bra med andra spaniels, halvbra med svarta cockrar men rakt inte med röda.

Anonym sa...

Det var andra gången det hände! Jag fattar inte varför alltid Billan blir drabbad!? Är det för att hon är liten och blyg?

Vad gör man inte för djuren? De går ALLTID i första hand!

Anonym sa...

Usch va hemskt men tur ändå att det gick så bra.. Ja det där med nudlar är vanligt när man har djur, dom går ju först...:)