lördag 7 februari 2009

Melodifestivalen Göteborg

Internet är fantastiskt ibland!!! Här sitter jag på andra sidan jorden och kan kolla på direktsändning av melodifestivalen från Göteborg!!! Tänk bara för 10 år sedan så hade det inte ens varit på tanke! Så eftersom jag är en så notoriskt bloggoman så tänkte jag delge er min syn på programmet och deltagarna. Under programmets gång så skrev jag ner en del noteringar om mitt tycke och tänkande om allt...

Till att börja med, skönt med ny programledare! Jag hade inget emot Christian men det kändes ändå fräscht på något sätt. Å vilket klänning hon hade då! Den första (och sista, det var ju samma) var ju helt underbar...
#1. Nina Söderkvist. Bra låt, lite åt det rockigare hållet. Skulle kunna släppa "Carola fläkten". Lite udda kläder men det passade ändå henne på något sätt. Bra inledning på programmet, jag gillade detta skarpt

Petras ombyte: Helt okej top med byxor till, enkelt och elegant...

#2. Jonathan Fagerlund. Ta bort tjejerna. Det ser urfånigt ut med tre tjejer som kompar en kille. Typisk tonårsflickelåt. För lam låt och framträdande för min smak... jag är väl för gammal kanske?

Petras ombyte: En klänning i mässing och svart, mycket läcker enligt min smak. Skulle aldrig passa på mig men det var ju inte det som var frågan heller...

#3. Shirley Clamp. Mycket läcker blå klänning! Enkel, stilren som passade bra till framträdandet. En bra schlagerballad som säkert blir en radioplåga. Shirley gjorde ett bra framträdande, man såg hur hon njöt av att stå på scenen!

Petras ombyte: Den "lilla svarta" - UNDERBAR!!!

#4 Scott's. Fullkomligt intetsägande låt. Tyckte både låten och framförandet var dötrist. Jag undrar hur många gånger "jag tror på oss" sades under dom 3 minuter som dom framträdde. Jag hade nog lite högre förväntningar om dom med tanke på deras finalplacering i dansbandskampen.

Petras ombyte: En lila enkel klänning - mycket snygg!

#5 Emilia. Superhäftig klänning (guld). Poppig trallvänlig låt. Kul att se hur Emilia positivt har utvecklats i rösten på senare år. Kan bli en radioplåga, jag blev mycket positivt överraskad :)

Petras ombyte: Rosa klänning med något blomsterkrimskrams fram. Snygg men lite för kort. Hade den varit lång hade den nog varit snäppet vassare.

#6. Alcazar. Nämen vad har dom för kläder och färgval??? Andreas är inte på långa vägar snyggt sminkad, lite för "bögigt" för mig. Ny stylist efterlyses till dom" Låten var okej. Lite enformig men poppig. Jag har hört bättre från dom tycker jag.

Petras ombyte: Nunnekläder??? Jag förstod inte det roliga i det...

#7. Caroline af Ugglas. Caroline är ju en lite udda artist, man vet aldrig vad som kommer ut ur henne men hon är också tillräckligt udda för att kunna gå långt. Stövlarna kan man ju ha åsikter om... På något sätt gillade jag faktiskt denna låten. Den stack ut från mängden och på något sätt grabba den tag i mig varjefall. Ingen favorit men ändå bra. Jag vart överraskad över min åsikt...

Petras ombyte: Svart byxdräkt med "fluff fluff" - snyggt tyckte jag...

#8. Mari Serneholt. Här hackade internetet så jag kan itne riktigt ge en rättvis bedömning av hela framträdandet. Inledningen, var det en Britneyimmitation??? Jag gillade inte hennes klänning... Låten var rätt okej, kommer bli en diskoplåga så in i bängen tror jag.

Så här långt i tävlingen såg min favoritlista ut som följer:

  1. Nina
  2. Shirley
  3. Emilia
  4. Caroline
  5. Marie
  6. Alcazar
  7. Scotts
  8. Jonathan
Vart mycket förvånad över att Shirley åkte ut redan nu... det kanske inte är balladernas år? Jag gissade att det var Nina och Scotts som skulle gå till Globen och Caroline och Alcazar till andra chansen (det skulle ju visa sig vara helfel)...

Mellanakten: Freddie Wahling sittandes på en stol - det var väl okej men lite halvtrist. Arrangemanget på låten var sövandes men Freddie sjunger ju bra...

Duellen - fullständigt onödigt tycker jag. Lite orättvist tycker jag också om jag får säga min åsikt. Då var förra året bättre där man går på vem som fått mest röster...

Duell 1. Scotts - Alcazar... jag hoppades på Alcazar direkt till finalen av dom två, vilket det också blev (som tur var...)

Duell 2. Emilia - Caroline... det var jättesvårt, låtarna var så olika men på något sätt hoppades jag ändå lite mer på Emilia...
Det här med den internationella juryn missade jag för var tvungen att ta in hundarna så därför kommenterar jag inte det överhuvud taget...

Sammanfattning... Synd att Nina åkte ut, jag tyckte det var klart bästa framträdandet, bästa låten i detta startfält. Men dom andra låtarna var ganska jämna i min åsikt. Det var väl dom två nedersta på min favvolista som var sämre men annars var det jämt. Framträdandena var varierande och bra, inte allt för flamsigt :) Det var hård konkurrens tycker jag... ser fram emot nästkommande delfinaler och finaler :)

Skönt att kunna se det på nätet i "normaltid" (klockan 13 här...) och ändå hinna ha lektioner efteråt...

Bilden tagen från http://www.svt.se/!

5 kommentarer:

Anonym sa...

oj, det var utförligt! :) jag plockade "vinnarna" direkt. annars vet jag inte vad jag ska säga... emilia var överraskande bra mot vad jag väntat mig. ugglas...ja, dåligt som vanligt men det bästa av hennes dåliga. ;) annars tyckte jag nog resten var rätt dåligt tyvärr...

Anonym sa...

Tack för infon cilla... Nu känns det som jag sett melodifestivalen:-) (jag sov när det var för jag jobbar inatt) Ha det gott!!! / Lotta

Anonym sa...

Tycker Nina var bäst Caroline sämst men det kommer ju fler låtar spännande att se vad det blir.

Anonym sa...

du skriver så bra !
jag följer med spänning alla schlagerkvällar !blev förvånad att marie åkte ut..samtidigt inte ..tyckte nog låten var bättre än vad hon uppträdde..lite synd..ugglas lämnar ingen oberörd ..gillar henne samtidigt som man undrar vad hon tänkte på med dessa stövlar hihi..härlig typ verkar hon ju helt klart vara :)
skönt att alcazar tog platsen från scotts !

Pia sa...

Av det jag såg var det mesta kasst Albin var här och hälsade på Så jag kikade bara med ett halvt öga