torsdag 12 februari 2009

Jobbigt

Livet är fullt av drömmar. En del får man uppfyllt en del följer en livet ut.


Imorgon säljs Poppelhaga. Det var en dröm att en gång få det till en rullande häst och brodyrverksamhet - men så blev det inte. Det är skönt att äntligen få sålt en gård som bringat en så mycket problem som den har gjort. Skönt att bli av med det lånet på gården, slippa ha det flåsandes efter sig. Men i övrigt är affären skit. Vi får inte alls ut den mängden pengar man hade hoppats så drömmarna man nu har här kommer inte kunna bli förverkligade på ett tag ändå. Dollarn går upp vilket inte är till vår fördel direkt. Fast det spelar ingen roll... räkningar ska betalas i Sverige först så får man se hur mycket det är kvar sedan...


Hade hoppats kunna köpa en ny bil här men nä... det blir för dyrt. Det får bli gamla Greta som får köra runt en stund till och dra soppa. Man får vara glad för varje gång man kommer hem helt enkelt...
Hade hoppats få upp en brodyrstudio men nä... det blir för dyrt att göra om shoppen. Jag hade en idé om att införskaffa ett nytt hoppsanhus och var faktiskt iväg igår och undersökte det. Hon jag pratade med då hade ju varjefall en poäng... det måste vara isolerat för annars kan inte maskinerna stå där inne på sommaren - det blir för varmt. Jaha, där sprack den idén för vips så vart det ju över dubbelt så dyrt. Och att ta in kunder i shoppen som det ser ut nu - nä tror inte det. Jag hade varjefall blivit väldigt tveksam som kund till att det var ett seriöst ställe. Att hyra något kommer inte heller på tal när man ändå har möjlighet att ha det hemma... det blir också jobbigt med hundarna...
Eget boende... ja det får jag nog förr eller senare tror jag. Här har vi lite olika alternativ men är beroende av andra som inte kan få tummen ur röven vilket stökar till det för oss. Ett boende till mig är väl egentligen det enda som vi har inplanerat i budgeten men vad gör man när andra inte kan bestämma sig?


Jag har bestämt mig för att jag ska åka till Canton, troligen sista helgen i Maj och försöka sälja lite brodyrer där. Kanske ta med mig Berta och brodera lite på plats. Annars brodera upp lite handdukar och kepsar och sånt och ta upp beställningar där. Men det känns som att Berta måste med om det ska bli någon rulle. Det är mycket som ska organiseras om man ska göra det... det blir långa dagar och jag har hundarna också att tänka på... dom kan jag inte ta med mig till Canton för där finns så mycket smittor och skit... men på något sätt måste jag få igång verksamheten...
Resan till Sverige i slutet av april blir nog inte av som tänkt. Jag har tagit hand om alla hundar nu i snart tre veckor (tror jag det är) och jag kan meddela att det är inte så jäkla enkelt som det ser ut. Jag lär ju inte bli av med dom två valparna jag har till salu heller, om jag inte snubblar på en miljonär eller exakt rätt person som önskar en valp som är lite dyrare och förstår värdet i dom. Och att lägga över den bördan att ta hand om mina odjur på någon annan (mamma i detta fallet) känns inte heller riktigt rätt. Återigen till det ekonomiska - en sådan resa blir helt enkelt för dyr...


Idag ska jag åka till Collinsville. Det är en stad som ligger en timme norr om Dallas. Där ska jag möta en familj som också föder upp Svenskt varmblod. Dom importerar sperma från bland annat Tullstorp så det ska väl bli någon form av affärskontakt kan man hoppas. Det är alltid bra att lära känna folk. Det ska bli skoj att åka dit och se hur det ser ut där. Jag ska ta med mig kameran så får vi se om det kanske blir en till blogg i eftermiddag...

8 kommentarer:

Anonym sa...

ja ibland är drömmarna det som motiverar så otroligt o ibland så blir man så less..
Synd att det inte blir sverigeresa ..men om det blir så kommer vi gärna o hälsar på dig en stund :) stor kram !

Saint Cox sa...

du tog hand om mina odjur i 5/6veckor så tar jag nog hand om dina. och imorgon skiner solen igen! lOVE MAMMA

Anonym sa...

Drömmar går ju inte alltid i uppfyllelse jag drömmer om att vinna några hundra miljoner på postkodslotteriet men nej vårt postnummer är nog inte med.
Ha det gott.

Anna Karlsson Widmark sa...

Det är så där med drömmar, de hägrar i luften precis utom räckhåll. Men jag tror som Pia, imorgon skiner solen igen, och nånting kommer att göra att det känns bättre. Och även om du inte kan komma till Sverige i april så blir det ju av nån gång framöver. Och då går du inte säker för mig! Kram på dig gumman!

Daniela sa...

ajdå. det låter inte så jätte bra.. Hoppas att det blir bättre snart! Kan du inte sälja brodyrer via internet, för då berhöver de ju inte komma och se shoppen... Bara en tanke. men det kanske är för svåt. Vad synd om du inte kommer! Skulle varit kul att få visa dig Boss. Jag vet att det kommer att gå bra för dig. Det är bara en motgång just nu. Jag är glad att du blivit av med den gården i alla fall! Då blir det ju ett mindre att tänka på! Synd att det inte blev "Texassålt" Om du fattar vad jag menar!.. men så är det! Ha det så bra så länge och lycka till!

Anonym sa...

nämen va kämpigt ni verkar ha det.*kramar om*

Anonym sa...

Trist när det inte blir som man drömt om - men även om jag förstår att du inte kan känna så nu, så är det ju så att nästan alltid kommer det något bättre ur det som först inte blir som man önskar.
Daniellas förslag om shop via internet var ju en bra idé.

Anonym sa...

Låter som att det behövs en och annan kram skickad till Texas idag!
*kramar i massor*