lördag 14 februari 2009

Melodifestivalen Skellefteå

Då har jag precis suttit och avnjutigt två tacosar under tiden Melodifestivalen har sänts över webben från Skellefteå. Idag var det faktiskt lite mindre störningar än vad det var förra veckan vilket var skönt...
Asså först kan man ju börja då med Petras klänning. Ja nu hade hon bara på sig en klänning och ja, på sätt och vis så saknade jag det här klädbyteshysterin. Jag tyckte det var skoj förra veckan! Men den klänning hon hade på sig idag var ju bara helt underbar! Man kan ju inte tycka annat. Jag måste också tycka och tänka lite om Petra då... jag tycker att hon gör ett bra jobb. Hon håller det på en lagom nivå, inte så töntigt som det var förra året. Då blev det för mycket av allt.

Så till bidragen...

Lili & Susie: En poppig låt som får lite för mycket 80-tals feeling för min smak men den blev ändå bättre allt igenom som låten gick och ju fler gånger man hörde den. En typisk låt till dessa systrarna.

Lasse Lindh och Bandet: Rockig låt som påminner om Håkan Hellström (vilket inte är ett bra betyg från mig). Det faller inte mig i smaken alls men jag tror även att den här låten blir bättre ju fler gånger man hör den...

Jennifer Brown: Jennifer har ju en bra röst. Den här låten lär bli en redig radioplåga. Jag tror inte att den går någonvart i den här tävlingen för den är inte tillräckligt trallvänlig, med det menar jag att nu när jag skriver detta kommer jag inte ens ihåg hur låten gick... så den var lite tråkig.

H.E.A.T: En rocklåt som överraskade mig mycket. Har aldrig hört om gruppen förut överhuvud taget. En kanonsångare. Den här går direkt in på favoritplats så här långt. Det kommer bli en jättestor låt hur det än går i den här tävlingen!

Markoolio: Jag hörde förra året en intervju med Markoolio där han sa "jag kommer aldrig vara med i melodifestivalen"... så jag blev ganska förvånad när hans namn kom upp idag. Men sedan fick jag ju svaret på varför han ställde upp. En suverän parodi på hela melodifestivalen med förra årets vinnare med skriskoåkare på isen som sedan brinner upp. Hans klädval höll ju också in i paroditemat. Låten var usel men hela tanken var lixom störtskön tyckte jag!

Amy Diamond: Häftig kappa men ändå lite barnslig. När hon sedan tog av sig den så vart dom andra kläderna också ganska barnsliga. Hela framträdandet blev lite väl tuttinuttigt för mig. Förra året var lite tuffare och bättre, både framförandemässigt och låtmässigt. Den här låten kommer passa unga tjejer i åldern 7-12 år, inte tanter som Cilla på snart 30.

Cookies n' Beans: Något säger mig att Country aldrig kommer slå i melodifestivalen. Trots att detta var en hyfsad låt, lite tam för min del så hör inte melodifestival och country ihop riktigt. Tjejerna var duktiga men nä... det klickade inte riktigt rätt i mina öron helt enkelt...

Måns Zelmerlöw: Vad har den här grabben att vara orolig för? Äntligen lite power i tävlingen. Måns levererar som vanligt en rejäl schlagerdänga som kommer gå in på alla listor och ge folk lika mycket utbrott som på Cara Mia - den lär blir spelad i mängder. Men när gör Måns internationell karriär???? Han har ju hela världen framför sig!

Så här långt i tävlingen så tyckte jag att det var ganska enkelt att förutse vilka som skulle gå vidare... direkt till Globen skulle Måns och H.E.A.T gå och till andra chansen skulle Lili & Susie och Amy Diamond gå. Jag hade gärna sett att Markoolio hade gått till andra chansen bara för att röra om lite, jag gillade ändå den parodin... och ja... det var ju precis så det gick också... så det är väl inte så mycket mer att säga om dagens festival än så... Jag håller med Aftonbladet som skrev "mumsmums och värme till finalen..."

Foto: Pether Engström. Bilden tagen från Aftonbladet.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

själv är jag allergisk mot måns och hans hemska flin! nä blä blä! måste säga att lili och sussie var lite roligt att se, inte var det så hemskt som jag trott heller. barndomsminnen. ;) nepp, inga direkta favoriter den här gången för min del...

Anonym sa...

nummer 4 va bäst!!
jadu det finns alltid folk som vill skriva dumma inlägg,jag har en del i min blogg,men det är bara att plocka bort de och inte bry sig!

Anonym sa...

lili o susie väckte ju barndomsminnena till liv mer än väntat..man blev alldeles glad ! lasse linds låt sätter sig superfast i hjärnan på mig..
ochså fick vi nog höra hela tävlingens vinnarlåt i går med måns !

Anonym sa...

Jag tyckte rockbandet var helt klart bäst. Jag håller med Emilie trött Måns fåniga smile.
Ha det gott .

Anna Karlsson Widmark sa...

Jag såg Heat i somras på en rockfestival, med Peter Stormare på scen... De var duktiga redan då, lite som en kopia av 80-talets Europe. Funderade länge och väl på om sångaren hade peruk eller inte, jag tror nog att det var hårförlängningar i alla fall. =)

Anonym sa...

Det var helt klart rätt låtar som gick till globen =)