tisdag 3 februari 2009

Körkort, gräddsås och cola

Det var väl en udda rubrik???


En dag då jag hade beslutat mig för att vara lite effektiv. Gick upp och hann knappt släppa ut hundarna så ringde mamma. Det har blivit lite knas med hennes visa och hon behövde min hjälp. Visa center är inte nöjda med det hon har skickat in pga det inte var verifierat. Men det har inte stått någonstans att det ska vara verifierade kopior juh... suck. Så imorgon ska jag ta en hel bunt papper med mig till Dallas och besöka det danska (!) konsulatet här för att få hjälp med mammas födelsepapper. Hej och hå.


Så åkte jag iväg på min lilla trip för dagen... först till posten och skicka in kopior på hästpassen till ASVH's motsvarighet här i usa, SWANA (Swedish Warmblood Association of North America). Fick veta att hästarna måste in i registret här innan fölen kommer för att dom ska kunna reggas senare.

Sedan fick bilen rulla vidare till ett annat ställe i Terrell, nämligen Department of Public Service... körkortsstället. Jag känner pressen på mig att fixa det där körkortet för förr eller senare blir man väl stoppad och körning utan körkort blir direkt till fängelset... för här är inte det svenska "internationella" körkortet godkänt eftersom jag är amerikansk medborgare... Där var det att stå i kö först i 45 minuter, helt enligt förväntningarna. Jag hade fått veta att dom skulle vara lite snorkiga där men ack nej. Sedan hittade jag inte ett försäkringspapper på bilen så jag skulle åka till försäkringsbolaget och hämta detta. Men eftersom det var lunchtid så åkte jag förbi Sonic (typ Mc Donalds fast bättre) för att äta. När jag satt och väntade på maten kollade jag ner i kuvertet och hittade pappret vi letat efter... suck. Jag hade också fått med mig en körkortsbok att kolla lite snabbt igenom för meningen var att jag skulle göra testet i eftermiddag tydligen. Av någon underlig anledning får jag upp sidan där det står om vad man måste ha för att köra upp. Och det står tydligt med fetstil att man ska ha en bil som har godkänd försäkring och besiktning. Men det visste jag att vår bil inte var (besiktigad alltså) så jag tänkte att det är väl bäst att jag åker och gör det då... Visste att på Exxonmacken två kvarter bort kunde jag fått gjort det. Sagt och gjort jag åkte dit. Jo det tog inte lång tid det var ju bara det att bilhelvetet inte gick igenom (i och för sig inte oväntat). Eftersom en lampa lös "Check Engine Soon" så kunde dom inte släppa bilen utan var tvungen att kolla vad det var vilket skulle kosta mig ytterligare $50. Suck och stön. Jag blev sittandes där i två timmar! Men hyggligt var ju att jag fick en Cola... det är bara det att jag dricker inte det. Okej... för er där hemma som bara minns mig med cola burkar och cola flaskor så är det så här. Här smakar inte Colan lika dant som i Sverige. Den är baskemej inte god här så jag har faktiskt inte druckit en enda cola sedan jag kom hit. Jag har hittat en ny dricka som heter Mountain Dew. Men jag har dragit ner på mitt läskdrickande med nog 80%.

Hur eller hur så bara kunde jag ju inte tacka nej till colan så den står nu på diskbänken oöppnad... Halv fyra kom jag ifrån mackskrället. Då var det dags att åka hem till hundarna. Daim höll på att kissa på sig!
I dagens post låg även ett litet paket från min kära mor... det var gräddsås i den. Jättegott ska det bli. Det var ett test för att se om tullen tog den eller inte. Jag tror att mamma har skickat ett paket till med någon mer sås men det har inte kommit ännu... det är intressant hur fort det går för posten att få över paket. Ibland en månad, ibland en vecka...
Nåväl, sedan var det bara att dra på sig städhandskarna. Mammas rum skulle fixas efter hundarnas omstrukturering och för att vår städerska ska städa där inne imorgon. Valplådan fixas och även dagburarna för valparna. Hundarna skulle ha mat och jag har inte hunnit börja tänka på vad jag ska laga till mig själv till middag ännu men det löser sig väl...

En av valparna, Bisquit är varjefall tingad :). Det kommer nog bli jättebra för honom men gud så svårt när dom åker. Jag har haft två förfrågningar på Candy men magkänslan är väl sisådär på den ena och den andra tyckte jag skulle halvera priset vilket jag INTE tänker göra. Hon stod allt i kö hos en annan uppfödare för en tikvalp och den skulle bara kosta $600 och då tyckte hon att hon ville ha en nu men inte betala $1200... då får hon inte någon valp, that's it...

Nu är jag totalt slut för idag, jag ser att Yen bajsar på golvet så jag får väl gå och ta det direkt...

Kram och godnatt

2 kommentarer:

Anonym sa...

hihi du glömde vimsfian i kristinehamn som du fick rädda också ;) jag postade brevet till dig i går..hon på posten påstod att du skulle ha det på fredag..mm eller hur tänkte jag ;)

Pia sa...

ha ha ja det var en udda rubrik Ang gräddfil istället för creme fraiche Njää det tror jag inte funkar Då blir det nog bättre med vispad vispgrädde som du kryddar med lite salt och peppar För vispgrädde finns väl??