lördag 21 februari 2009

Melodifestival Leksand

En ganska rolig sändning faktiskt. Började med ett udda intro, hurvida jag gillade Petras röst eller inte kanske jag ska låta vara osagd... Starfältet var lite udda var min spontana reaktion när jag fick se vilka som var med... Men jag tycker väl inte att det här var den bästa delfinalen av alla...

1. Velvet. Sicken kjol dom hade gjort upp! Det hon hade under dock var ju värsta katastroooooofen. Och i presentationen om henne så sa dom att hon var modemedveten?????? Tyvärr så var det en ganska hackig version av låten som jag fick höra men det som jag hörde var ganska okej. Velvet är kanske en sådan artist som skall höras men inte ses. Dansarnas kläder tyckte inte jag heller passade till varken låten eller titeln... Låten var okej men framträdandet var inte i min smak så att säga...

2. Topaz Sound feat. Red Fox. Lite annorlunda inslag som jag tycker var roligt. Jag tror dock inte att den skulle höra hemma i den internationella finalen. Däremot kan det blir en okej hit i Sverige men där tar det nog stopp sedan... Det blir nog inte en låt man kommer komma ihåg.

3. Molly Sandén. Otroligt vacker klänning. En härlig pampig ballad som hon framför med en kanonröst! Man ser hur hon njuter och har skoj på scen. Första gången jag hörde den tyckte jag nog att den var lite enformig men andra gången var den bättre.

4. EMD. Poppigt härligt inslag. Den här lär bli en radioplåga i Sverige. Det finns inte en chans att den inte skulle gå direkt till Stockholm. Det är inte omöjligt att den här kommer kunna slå runt om i Europa också faktiskt. Tonårsidolsstämpeln har ju definitvt förstärkts samtidigt som jag tror att dom har fått en hel del nya fan på den här låten!

5. Mikael Rickfors. En artist som förvånade mig att han ställer upp i Melodifestivalen. Låten påminner mycket om "Jag ska köpa vingar för pengarna", men med tanke på hur populär den låten var så kan nog det här slå bra i dom här sammanhangen. En rockig låt som jag tror passar en del i "medelåldern"... lite elakt kanske att säga så men jag hoppas ni förstår vad jag menar... Jag får väl inräkna mig i medelåldern eftersom jag tyckte den faktiskt var helt okej vilket överraskade mig!

6. Maja Gullstrand. Mjuk jazzlåt som inte riktigt kommer till sin rätt i det här forumet. Helheten var lite tråkig. Låten i sig hade varit kanon och gjort super om den hade lanserats på radio bara men inte i Melodifestivalen. Jag gillar dock både Maja som artist och låten.

7. Sofia. Varför på grekiska???? Jag förstår ju inte vad hon sjunger om och då blir det direkt lite mindre intressant. Låten, tempot, beaten är bra men den skulle varit på engelska eller svenska istället. Kläderna är fruktansvärda! Hon och Velvet tycker jag ska få nya stylister...

8. BWO. Dom ger inte upp förräns dom har vunnit. Det här är en sådan grupp som jag alltid har sagt att skall höras INTE SES. Var det något speciellt med varför Alexander hade ridhjälm, stövlar och spö??? Vad skulle det symbolisera? Och utomjordingsdräkterna? Jag fattade det inte. Men om man blundade och lyssnade istället så var det en riktigt bra lugn låt. Jag trodde på finalplats direkt - hälften vunnet bara för att det var dom...

Mellanakten med Gränslöst feat. Kalle Moréus var ju bara störtskön!!! Mer sånt!

Jag trodde ju då att det var BWO och EMD som skulle gå direkt till Stockholm och Molly och Velvet till 2:a chansen men jag hade faktiskt lite fel, till delvis min stora glädje. Jag tycker det var jätteskoj att Molly kom direkt till Stockholm och det ska bli intressant att se hur "Topaz" gör sig mot dom andra... Att Internationella Juryn gav sin röst till Sofia är man ju inte direkt förvånad över... hurvida det var rätt eller fel säger jag inget om eftersom jag vet inte hur det där ska användas senare...

Jag sitter och försöker redigera en film som jag har gjort idag men plötsligt kan jag inte ladda upp den så jag får göra om den till två eller tre kortare filmer. Den skulle blivit 19 minuter lång och det påstår mitt lilla söta program är 9 minuter FÖR långt... så jag får se hur jag löser det här...Det känns snopet när man suttit och klippt ihop en hel dags arbete att den inte vill...

3 kommentarer:

Daniela sa...

som svar på din fråga på min blogg så var jag i Mjölby hos Annelie Karlsson heter hon. Ja, man hinner med en del det är ju trots allt 24 timmar på ett dygn. sen kanske man ska sova lite mer än jag gör. :$ Ha det så underbart!
Vi hörs!
Kram

Anonym sa...

hej!
jag tycker sofia och Bwo va bäst.
men man ska bara lyssna inte titta,för framträdandena förstör allt!
ja,Gränslöst feat.Kalle Moreus va KANON!!!

Anonym sa...

åh vad jag hade mer förväntningar på BWO..mina favvisar..men nu får man nog inse att de blir inga vinnare i finalen sen..jag tror på måns än ! ser med spänning fram emot nästa lördag :)