torsdag 19 februari 2009

Valpbyte?

Jag fick ju ett mail i går om en förfrågan i att byta valp. Det var en uppfödare i New York som var intresserad av mina hundars linjer. Jag svarade henne att jag inte var intresserad eftersom jag kände att jag ändå har hundar så det räcker.
Jag kollade på lite bilder av hennes hanne och tik och det var inte riktigt något som tilltalade mig. Jag fastnade inte för någon av dom direkt så det var inte svårt att avgöra. Man ska ha tid för sina hundar och dom valpar jag har till salu dom säljer jag för den utställda summan $1200. Det är mycket pengar, ja, en snittvalp ligger på mellan $800-900 men jag tycker ändå att med alla kostnader som valpisarna har kostat i inseminering, mat, vaccinationer och allt ni vet, jag behöver nog inte rabbla det och faktumet att linjerna är intressanta drar faktiskt upp priset en del.
Jag fick nu till svar att hon sålde ju bara sina valpar för $900 så det var ju synd att det inte kunde bli något för hon hade inte råd att betala $1200 för en valp. Jag skrattade lite åt hela situationen då och tänkte för mig själv... det är klart att hon vill ha en valp värd (enligt mig) $1200 och bli av med en som bara skulle kosta $900... vem vinner på det?
Nu var det ju så att det här valpbytet kändes inte rätt i hjärtat och då var ju saken redan avgjord från början egentligen och det är ju det som räknas men jag har en känsla av att hon blev nästan lite arg för att jag inte ville byta valp med henne. Så då kollade jag upp det lite. Jo då hon ska få valpar i mars... men det går inte att få fram någon stamtavla på hundarna - därmed inte valparna heller och ingå ett sådant avtal INNAN hennes valpar ens är födda? Nej tack... Det står heller ingenting om HD röntgen eller BAER heller. Jag har inte heller kunnat se om hon hörseltestar sina valpar överhuvud taget.
Jag behövde bara skriva av mig lite grann om mina tankar om det här... att jag faktiskt är nöjd med mitt beslut sedan tidigt att inte gå med på något byte. Jag har gärna Candy kvar, för det var hon som skulle bytas i så fall, än att släppa henne till ja, jag vet egentligen inte vad! Jag vart bara så nöjd med mitt egna beslut för jag gillar mina små puppsisar massor!!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt vännen! och att följa den där magkänslan man får så mår man som bäst o det blir bäst !
Många svar har jag fått på mina valpisar under dessa veckor..de som direkt pratar pengar o inte har råd va skönt det känns o sålla dem för ska det gnällas direkt ..hur skulle det inte bli sen i långa loppet..
Hejar på dig ! du har hjärtat på rätta stället :)

Anonym sa...

Håller helt med Ann-Sofie - magkänslan ska man lyssna på, alltid!
Att man ens kan föreslå ett byte när man har (ofödda) valpar utan stamtavla... Och dessutom - vad är det för kostnader hon har som motiverar ett valppris på §900???

Anonym sa...

Håller med.. Gå på känslan! :)

Anonym sa...

helt rätt cilla!!!
heder åt dig.kram från Götet.

Anonym sa...

Fölg magefölelsen, den sier alt. Du viser virkelig at du gjör dette seriöst, om man så må sitte igjen med en valp "over tiden", så er det verdt det, til rette valpekjöper kommer. Og de kommer, vent å se!!! ha en finfin helg!
Marlen